WWF 레슬매니아 - WWF Wrestlemania
초보자 필독사항
잘 모르시는 분들은 위 내용들을 확인하시고 진행하시면 수월하게 게임을 하실 수 있습니다.
WWF 레슬매니아 - WWF Wrestlemania
게임 제작사 (Making) - Midway
제작 년도 (Since) - 1995년
카테고리 (Category) - Sports / Wrestling
에뮬 구분 (Emulator) - 마메 (Mame)
게임용량 (Size) - 17.85MB
소스 (Source) - midwunit.c
게임 이미지 (Snap Shot)
타이틀 (Title)
포스터 (Poster)
캐비넷 (Cabinet)
Marquee
Control Panel
게임 다운로드 (Game Download)
10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 반디집으로 분할 압축되어 있습니다.
다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주셔야 합니다.
원본롬 (Roms)
원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운 받아야 합니다.
클론롬 (Clone Roms)
WWF: 레슬매니아 (개정판 1.20 08/02/95) WWF: Wrestlemania (rev 1.20 08/02/95)
구동 에뮬레이터
게임 설명
미국의 게임제작사 미드웨이에서 1995년에 만든 레슬링 게임.
본래 오락실용 게임이지만 한국에서는 PC 이식판으로 더 유명하다.
미국의 프로레슬링인 WWF (현재의 WWE)를 소재로 만든 게임이지만 (정확히는 레슬매니아를 게임화), 북미쪽에서 만든
게임이라서 같은 WWF 소재인 WWF 레슬페스트와는 차이가 상당히 나는 게임이다.
누가 모탈 컴뱃 제작사인 미드웨이 아니랄까봐 모든 선수들이 실사로 처리되어 있으며, 핀폴이 없고 대전 액션게임처럼 상대방의
체력 게이지를 다 떨구면 이기는 게임이다.
물론 슈퍼 머슬봄버와는 달리 3카운트가 없는 것을 빼면 '레슬링 게임'으로서의 기본기는 충실히 갖춘 게임이니까 걱정할
필요는 없다.
특수기술 버튼을 누르면 장풍을 사용하는 모습을 보여주기도 한다. (예 : 언더테이커의 유령장풍)
그리고 게임이 나온 시기가 시기다보니까 선수들 역시 WWF 레슬페스트와는 한명도 안 겹친다.
(실제 WWF에서도 선수들이 다 물갈이가 되었으므로)
2000년 출시된 WWF 노 머시와도 겹치는 선수들이 언더테이커, 숀 마이클스 밖에 없다.
게임 방식은 WWF 인터컨티넨탈 챔피언쉽과 WWF 챔피언쉽이 있는데, WWF 인터컨티넨탈 챔피언쉽의 경우 1대1로 대결하지만
WWF 챔피언쉽의 경우 이쪽은 혼자인데 상대는 2명, 또는 3명이라서 난이도가 더 어렵다.
이 게임을 해보면 같은 WWF를 소재로 만든 게임이면서도 미국에서 만든 게임과 일본에서 만든 게임 (WWF 레슬페스트같은)의
차이를 확실히 느낄 수 있다. 후속작으로 WWF 인 유어 하우스가 있다.
과장된 필살기 연출은 더 심해져서, 일례로 인 유어 하우스 추가 캐릭터인 브리티시 불독의 경우 머리통이 진짜 불독으로 변하면서
돌진하는 기술이 있다거나, 장풍기술도 더 많아져서 역시 인 유어 하우스 추가 캐릭터인 오웬 하트는 플레잉 카드를 장풍으로
쏜다거나 하기도 한다.
언더테이커한테만 페이탈리티가 있다. 물론 모탈 컴뱃의 그것들처럼 잔인하게 죽이는 건 아니고, 상대를 관짝 안에 가두는 마무리.
여담으로 도잉크 더 클라운이나 숀 마이클스의 경우 올드스쿨 모탈리언들에 의해 고전 모탈컴뱃 시리즈 (주로 모탈 컴뱃 3) 플래시
애니메이션에서 합성되기도 한다.
타 기종으로는 슈퍼패미컴, 메가 드라이브, PC 버전으로 이식되었다.
슈퍼패미컴판은 그래픽과 사운드는 메가 드라이브 이식작보다 나은 수준이나 요코주나와 뱀 뱀 비글로우가 삭제되고
WWF 챔피언십 모드에서 1 VS 3 매치가 삭제되고 1 vs 2만 존재하는 단점이 있다.
메가 드라이브판은 캐릭터 삭제가 없고 1 VS 3 매치도 존재하는 대신 그래픽과 사운드가 대폭 열화되었다.
PC 이식판은 약간의 그래픽 저하만 제외하면 아케이드판과 거의 유사한 이식도를 보여준다.
History
WWF - Wrestlemania (c) 1995 Midway.
8 selectable wrestlers fights in mayhem with punishing head-to-head and team match-ups and gruelling WWF
and Intercontinental title bouts. Features in-ring commentary by Vince McMahon and Jerry 'The King' Lawler.
- TECHNICAL -
Midway Wolf Unit hardware
Main CPU : TMS34010 (@ 6.25 Mhz)
Sound CPU : ADSP2105 (@ 10 Mhz)
Sound Chips : DMA-driven (@ 10 Mhz)
Screen orientation : Horizontal
Video resolution : 400 x 254 pixels
Screen refresh : 53.20 Hz
Palette colors : 32768
Players : 2
Control : 8-way joystick
Buttons : 5 (PUNCH, POWER PUNCH, BLOCK, KICK, POWER KICK)
- TRIVIA -
Released in August 1995.
The Midway coin-op has, within its code, the engine for a graphical reworking of Robotron, to be played like
"Pong" in "Mortal Kombat II". However, the graphics were removed due to memory constraints, so the feature
remains disabled.
If you look in the crowd, you can see the people who made this game possible.
Right smack in the middle, is Mark Turmell.Mark Turmell is the main guy responsible for this game.
The others are :
* In the crowd from Turmell to the right...
Sal Divita (head artist)
Sheridan Oursler (hardware tech)
Josh Tsui (artist)
Eugene Greer (artist)
Tony Goskie (artist)
Mark Penacho (programmer, but not on this game)
* In the crowd from Turmell to the left...
Jason Skiles (programmer and avid Internet user)
Jake Simpson (programmer) (wearing the MK t-shirt)
Mancow Muller (radio dj on Rock 103.5 and devout WWF fan)
Sophia (Mancow's significant other)
Dewey Gosnell (network tech)
Jamie Rivett (programmer)
Here are the real names of the wrestlers :
Bret Hart - Bret Hart
Shawn Michaels - Michael Shawn Hickenbottom
Undertaker - Mark Calaway
Razor Ramon - Scott Hall
Bam Bam Bigelow - Scott Bigelow (1961-2007)
Yokozuna - Rodney Anoa'i (1966-2000)
Lex Luger - Lawrence Pfohl
Doink - Matt Borne (1st), Steve Keirn (2nd), Ray Apollo (3rd), Steve Lombardi (4th), Dusty Wolfe (5th).
The filming for characters must have been somewhere between July and September of 1993 judging by the
appearances of the wrestlers in this game.
Existing legendary rumor that Adam Bomb is hidden within the annals of the game was confirmed by Sal DiVita
in a review of the new 'WWE All Stars' game in 2011. However he stated that the character was incomplete
and there was no sense in attempting to procure him.
About fatalities : The original plan was for all 8 wrestlers to have finishing moves, but once the WWF got wind
of it, they ordered Midway to not put any more in.
The World Wrestling Federation is now known as World Wrestling Entertainment (WWE), having lost a lawsuit
with the World Wildlife Fund over the use of the abbreviation WWF in 2000. The company changed their name
to WWE 2 years later.
At the time of the game's release, the WWF Champion was Diesel (Kevin Nash) who is absent from the game.
owever, at the time of the game's development, the WWF Champion was Yokozuna, who was a WWF Tag
Team Champion at the time of release, his tag team partner Owen Hart (1965-1999) is absent from the game.
- TIPS AND TRICKS -
* Moves Names On : Tap Punch 4 times during vs. screen.
* No Blocking : Tap Block 3 times (both players) during vs. screen.
* Buddy Mode : Tap Block 5 times (both players) during vs. screen.
* Random Character : Press Up+Start at the fighter selection screen without moving the selection box from its
original position.
* Alternate costume Colors : While holding left (for fighters on left side) or right (for fighters on right side)
press P, K, PP or PK when selecting a fighter.
* Mortal Kombat 3 Codes :
- Win 25 fights to get MK3 Unlimited run code.
- Win 50 fights to get MK3 Dark Kombat code.
* Undertaker Fatality :
To perform this fatality, you must win the match, then do the proper joystick/button sequence when 'Pin Him'
appears : Up, Down(x2), Punch (opponent must be in mid-left of the ring). The Undertaker pushes his opponent
into a coffin which appears from under the ring.
The coffin goes back down and a tombstone appears in its place.
- STAFF -
Software & Designers :
Mark Turmell (MJT), Jason Skiles (JMS), Jamie Rivett, Jake Simpson (JAK), Shawn Liptak (SL)
Art & Designers : Sal Divita (SAL), Josh Tsui, Eugene Geer (OEG), Tony Goskie (TDG)
Music & Sound effects : Chris Granner
Hardware designers : Mark Loffredo (MJL), Cary Mednick, Steve Correll, Joe Kalinowski, John Lowes
Artwork tools : Warren Davis, Shawn Liptak (SL), Todd Allen, Alias Research
Hardware support : Pat Cox, Sheridan Oursler, Al Lasko, Jeff Peters
DCS sound system : Matt Booty, Ed Keenan
Game testers : Eddie Ferrier, Mike Vinikour
- PORTS -
Notes : The ports had minor or major changes depending on the system.
For example, the SNES version does not feature the endings of the Arcade version, and also lacks 2
characters: Bam Bam Bigelow and Yokozuna.
* Consoles :
Nintendo Super Famicom (1995)
Sega Mega Drive (1995)
Sega 32x (1995)
Sony PlayStation (1995)
Sega Saturn (1996)
* Computers :
PC [MS Windows] (1997)
- SOURCES -
Game's rom.
Machine's picture.
- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.