잘 모르시는 분들은 위 내용들을 확인하시고 진행하시면 수월하게 게임을 하실 수 있습니다.
게임 제작사 (Making) - Capcom
제작 년도 (Since) - 1985년
카테고리 (Category) - Platform / Fighter Scrolling
에뮬 구분 (Emulator) - 마메 (Mame)
게임용량 (Size) - 154.48 KB
소스 (Source) - gng.c
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클론롬 (Clone Roms)
고스트 앤 고블린 (세계판? 세트 2) Ghosts'n Goblins (World? set 2)
고스트 앤 고블린 (Cross 해적판) Ghosts'n Goblins (bootleg with Cross)
고스트 앤 고블린 (이탈리아 해적판, 고 난이도) Ghosts'n Goblins (Italian bootleg, harder)
마계촌 (세계판? 세트 3) Ghosts'n Goblins (World? set 3)
고스트 앤 고블린 (미국판) Ghosts'n Goblins (US)
마계촌 (일본판) Makai-Mura (Japan)
마계촌 (일본 개정판 C) Makai-Mura (Japan Revision C)
마계촌 (일본 개정판 G) Makai-Mura (Japan Revision G)
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마계촌 시리즈의 시작으로, 1985년 캡콤에서 제작되었다.
기사 아서가 프린세스 프린프린과 있던 도중 공주가 마물에게 납치당하자 그녀를 구출하러 가는 게 스토리.
그런데 도입부 부분에서 아서가 갑옷이 벗겨졌을때의 빤스 차림으로 누워있는 모습 덕분에 게이머들의 상상력을 자극했다.
그것도 둘이 있는 장소는 1스테이지 시작점인 묘지다.
그리고 이것은 36년후의 후속작인 돌아온 마계촌에도 그대로 다시 나온다. 1인칭 전용 게임이다.
당시 상당히 어려운 난이도로 플레이어들을 엄청나게 좌절시켰던 게임으로, 마계촌에 비견되었던 게임은 콘트라 정도였다.
오인용의 장석조도 자신의 어린시절을 다룬 만화 '아빠 어렸을 적에'의 오락실 편에서 너무 어렵다고 할 정도였다고.
이러한 흉악한 난이도 때문에 패미컴판 닌자 용검전과 자주 비교당하나 마계촌이 더 어렵다는 평가가 많다.
난이도의 상승 요인은 점프 성능이 다른 액션 게임들에 비해 심하게 구리구리하다는 점, 특히 상하공격이 안 된다는 점, 죽은 이후
그 자리에서 이어서 시작하는 것이 아니라 일종의 세이브 포인트 시스템이어서 코인 러시마저 봉쇄되어 있다는 점.
보스를 잡기 위해서는 십자가를 사용해야 하는데 이놈의 십자가가 구리기 짝이 없다는 점, 1회차로는 클리어가 안되어서 처음부터
다시 시작해야 한다는 점 등이다.
이런 점들은 십자가를 제외하면 시리즈의 전통이라 할 수 있겠다. 무기도 기본 장비한 창 등 사거리 제한없이 일직선으로 날아가는
무기들은 무난한 성능이지만 횃불이나 도끼 등 성능이 쓰레기인 무기들도 많아서 난이도 상승에 일조했다.
즉 플레이어의 액션 패턴이 너무도 구리고 종류도 단조로웠으며 (액션이래봐야 점프, 좌우 공격, 앉기 밖에 없었다) 무엇보다
난이도를 높이는 데 일조한 것은 단 두 번만 맞으면 죽는 라이프 설정과 꽤나 빡빡한 시간제한.
아서가 공격을 받거나 적에게 접촉하게 되면 아서의 갑옷이 벗겨져서 팬티바람이 되고, 그 상태에서 한번 더 맞으면 뼈만 남으며
죽게 된다.
스테이지
1단계 : 공동묘지 (전반), 울창한 산림 (후반). 좀비하고 그린 몬스터 등이 등장한다. 중도에 레드아리마가 등장한다.
공동묘지하고 삼림을 가로지르는 강, 그 강을 건너게 해주는 다리 역할의 땅을 건넌 뒤엔 플라잉 나이트가 지그재그로 전진.
우디 피그가 다수 등장한다. 조금 더 전진하면 보스인 뿔도깨비가 한마리 있다.
2단계 : 얼음성 (전반), 망령의 마을 (후반).
얼음탑에는 블루 킬러와 그린 몬스터, 마을에 그린 몬스터와 푸치 데빌, 까마귀, 거한 등이 달려든다.
보스가 있는 곳엔 3탄인 동굴로 향하는 문이 있다. 이 스테이지에는 레드 아리마가 등장하지 않는다. 보스는 뿔도깨비 2마리.
3단계 : 마왕의 동굴 (전반), 청록색 동굴 (후반).
우디 피그, 박쥐, 좀비, 타워 몬스터 등이 나오며 중도에 레드 아리마가 빼먹지 않고 나온다. 보스는 청룡이다.
4단계 : 유령섬, 전반은 구름 다리, 후반은 화염 다리.
초반부엔 레드 아리마를 빼곤 몬스터가 나오진 않지만 후반부엔 레드 아리마가 다시 나오고, 또한 블루 킬러가 다리 밑에서
나오면서 다리 밑에 화염이 솟구쳐 플레이어를 괴롭힌다. 이곳도 마찬가지로 보스는 청룡이다.
이곳은 몹이라고 해봐야 다 합쳐서 단 4마리밖에 안 나오지만 낙사구간이 상당히 많아서 쉽지만은 않다.
5, 6단계 : 마왕의 성, 마왕의 방으로 향하는 통로.
5스테이지엔 박쥐, 우디 피그, 레드 아리마, 거한등만 나오지만, 6스테이지엔 앞의 몬스터 외에도 모든 보스 (사탄 제외)가 초반에
출현한다.
6스테이지에서 십자가 (혹은 방패)를 얻지 못하면 다시 5스테이지를 플레이해야 한다. 이 스테이지의 보스가 사탄이다.
E단계 : 대마왕의 방.
E단계의 특징은 별로 없으며, 보스를 10번 맞추면 쓰러트릴 수 있다. 십자가 (혹은 방패)가 없으면 대마왕하고 싸울 수 없다.
E단계에 오기 위해선 십자가 (혹은 방패)가 필요하지만, 비기인 라운드 셀렉트를 사용하면 십자가 (방패) 이외의 다른 무기도
사용이 가능하다.
Ghosts'n Goblins (c) 1985 Capcom.
The player takes on the role of Sir Arthur the knight, who sees his sweetheart, Princess Guinevere, kidnapped
by the Goblin King.
Arthur must run and jump through 6 horizontal and 8-way scrolling levels in his bid to rescue the kidnapped
princess.
Arthur is initially armed with throwable lances, but a variety of other throwing weapons, such as axes,
flaming torches, swords etc. are dropped by defeated enemies and can be picked up and used to fend off the
zombies, bats, demons and other assorted satanic minions that Sir Arthur has to face.
Each of the 6 end-of-level gates is guarded by one of Satan's generals; huge, end-of-level guardians who must
be defeated before the player can finally reach the Goblin King and rescue the princess.
- TECHNICAL -
Main CPU : M6809 (@ 1.5 Mhz)
Sound CPU : Z80 (@ 3 Mhz)
Sound Chips : (2x) YM2203 (@ 1.5 Mhz)
Screen orientation : Horizontal
Video resolution : 256 x 224 pixels
Screen refresh : 60.00 Hz
Palette colors : 256
Players : 2
Control : 8-way joystick
Buttons : 2
=> [A] FIRE, [B] JUMP
- TRIVIA -
Released in September 1985.
This game is known in Japan as "Makaimura" (translates as 'Demon World Village').
The princess was officially called 'Prin Prin'
(this is a onomatopoeia for the buttocks which make a pretty movement).
The main character, Arthur, appears as a striker character in "Marvel vs. Capcom - Clash of Super Heroes".
The red flying gargoyle enemy that you come across in the first level is known as Firebrand or Red Arrender
Ace/Red Arremer depending on the game and it actually has his own game on the Nintendo Game Boy called
"Gargoyle's Quest - Ghosts'n Goblins" and two sequels on the NES/Game Boy and Super NES respectively.
The gargoyle is also the last boss in the MSX game Makaijima Higemaru and a secret last boss in the Neo-Geo's
"SNK Vs. Capcom - SVC Chaos".
Matt Gardner holds the official record for this game with 875,300 points (12 Sept. 2010).
Alfa Records released a limited-edition soundtrack album for this game
(Capcom Game Music - 28XA-94) on 25/08/1986.
Suleputer released a limited-edition soundtrack album for this game
(Makaimura Music Collection - CPCA-10128~34) on 28/12/2005 containing music from the original arcade and
Sega Mega Drive/Genesis series.
- UPDATES -
The Japanese versions, unlike all other versions, use a cross instead of a shield.
- SCORING -
Scores for enemies killed :
Zombie : 200 points
Grave Spirit : 200 points
Crow : 100 points
Plant : 100 points
Demon : 1,000 points
Dark Shield Knight : 100 points
Wraith : 100 points
Cyclops : 2,000 points
Blue Devil : 100 points
Ogre : 500 points
Two-Headed Golem : 300 points
Purple Goblin : 100 points
Dragon Tail : 200 points
Dragon Head : 1,000 points
Skull : 100 points
Skeleton : 100 points
The Red Guard : 3,000 points
Satan : 10,000 points
Scores for items picked up :
Key : 1,000 points
Skull Coin : 200 points
Wreath : 200 points
Young Arthur Doll : 200 points
Foot Soldier Doll : 400 points
Knight Arthur Doll : 400 points
Princess Doll : 400 points
Ghost Doll : 400 points
Devil Doll : 400 extra points
King Arthur Doll : 10,000 points
Money Bags : 500 points
The Princess' Ring : 100 points
The Princess' Shoe : 800 points
The Princess' Dress : 1,000 points
Arthur's Knickerbocker : 2,000 points
Arthur's Crown : 5,000 points
Capcom Symbol : 10,000 points (this item also appears in many other Capcom games of the time, e.g. "1942").
End of Level Bonus :
Level 1 : 5,000 points
Level 2 : 5,000 points
Level 3 : 10,000 points
Level 4 : 10,000 points
Level 5 : 15,000 points
Level 6 : 15,000 points
- TIPS AND TRICKS -
* There are 2 Capcom 10,000 points in the game.
The 1st one is in the forest (second part of level 1) : Jump at the 4th tree 'before' the last plant.
The 2nd one is at level 3 : Enter a ditch, in the leftmost spot, after you have landed on the bottom of level 3;
that is the place where you go to the dragon boss by simply running right.
* Turn Into A Frog : As soon as you become a duck, shoot a tombstone 15 times in a row and an angel character
will appear. This angel will fire a bolt at you. Let it hit you and you'll become a frog.
* Frog Bug Trick : Wait until the timer reaches 0 :01 and then have the magician turn you into a frog, if he turns
you into a frog as the timer runs out, Arthur becomes distorted (sprite broken) and the timer becomes crazy.
But you can continue the play like this.
* Levitating Monsters : At level 6 (just after having beaten the big red guardian), kill the 5 skulls, then climb
up the ladder to wake up the 2 doglike monsters.
Go down again and walk right until you're blocked by the wall.
Then wait for the monsters to stand just over you (possibly at the rightmost possible point), shoot at this very
moment and it happens that they jump and remain in mid-air. It's not easy to do that, but you can manage to
have both jumping and stuck. After that, you can safely climb up the ladder and walk while the monsters are
moving above you without touching you. Don't shoot again, or they may jump up and go to the upper platform.
* Boss Tricks :
1) Dragon Trick - You can pass the level four dragon by fleeing! Just walk until music changes to boss theme
(if you can't hear that, the spot is where you have the last two flames on the left of the screen), then go to
extreme left : if everything is ok, the music should stop and the flames freeze. Go to the door to collect the key.
2) Demon Trick - To make disappear the demon boss at end of level five, try running away from him as fast as
you can! Reach the floor with the hole in it and jump through it.
If you have correct timing, you will fall in the pit, avoiding the moving platforms, and eventually escape the boss.
Ogre boss tricks - The ogre bosses tend to jump when you fire, even if not directly at them. This is very useful
in level six,when you can avoid losing your armor by activating the ogres, then going down the ladder and firing
while holding your man in the same position where he starts at the beginning of the level.
* Other Tricks :
1) Weapon Trick - After having defeated a level boss(es),the knight can fire two or three "invisible shots"; if the
man is facing the right border of the screen while doing so, the shots will reappear in the following stage.
This can be exploited to kill some of the skulls at beginning of level 6 (soooo useful...).
2) Fire Bridge Trick - If the game difficulty level is not set to hard (you can check this by the zombies' speed),
the fire bridge can be traversed by simply going right without stopping.
3) Weird Spots - In levels 5 and 6 there are spots where you can jump through the yellow rock background :
usually getting blocked or killed. In level 6, the floor below the bosses' has an invisible hole in it at the
extreme left : this can be used to the player's advantage.
4) Cemetery Glitch - Reach the last tomb before the devil, jump it and go right two or three steps.
The knight should now be in front of a tree on the background. Don't go any further - go back, instead.
Climb the first ladder you'll meet, then climb down the one on the left, which shouldn't be completely on the
screen if you performed the trick correctly : surprise!
5) Warp Trick - This is very odd : by a strategy similar to the one to reveal the cemetery glitch
(that is, fiddling with scroll), you can activate a 'level warp' in the platform section at the beginning of level 4.
It involves going right, then trying to have some platform carry you beyond the 'scroll stops' line on the left.
This should kill the knight and possibly make the next life start on the fire bridge or in level 5.
* Armor :
1) The first armor is in the cemetery, between the red devil's starting position and last money bag : jump there
to catch it. In the forest,there's the infamous unreachable armor : to collect it you should reach a spot just
above the money bag right after the first plant. This cannot be done by jumping.
2) There are 2 armors in the ice palace. One can be gotten by walking left off the topmost platform; the other
will fall right in front of the inferior plant by roaming around the other plant's location.
3) There are 2 armors in the blue cave.
The first one is obtained by climbing the leftmost ladder and falling off the ledge.
To get the second, perform a well-placed jump (you have to cross some precise point in mid-air while falling)
before the fight with the last red devil.
4) The last armor is collected in level 6 by simply walking right on the first floor with hulk-like monsters on it
(the programmers thought you couldn't avoid getting hit by the ogres and so they didn't hide that armor).
- SERIES -
1. Ghosts'n Goblins (1985)
2. Ghouls'n Ghosts [CP-S No. 02] (1988)
3. Super Ghouls'n Ghosts (1991, Nintendo Super Famicom)
4. Maximo - Ghosts to Glory (2002, Sony Playstation 2)
5. Maximo vs. Army of Zin (2004, Sony PlayStation 2)
6. Ultimate Ghosts'n Goblins (2006, Sony PSP)
- STAFF -
Designed by : Tokuro Fujiwara
Lead Programming : Toshio Arima
Music & Sound Effects : Ayako Mori
- PORTS -
* Consoles :
Nintendo Famicom [JP] (jun.1986) [Model CAP-MK]
Nintendo NES [US] (nov.1986) (Model NES-GG]
Nintendo NES [EU] (feb.1989) [Model NES-GG]
Sony PlayStation [JP] (sep.1998, "Capcom Generation Dai 2 Shou Makai to Kishi") [Model SLPS-01585]
Sega Saturn [JP] (oct.1998, "Capcom Generation Dai 2 Shou Makai to Kishi") [Model T-1233G]
Bandai WonderSwan (1999)
Nintendo Game Boy Color [US] (jan.2000) [Model DMG-AG9E]
Nintendo Game Boy Color [EU] (aug.2001) [Model DMG-AG9P]
Sony PlayStation [JP] (mar.2001, "Capcom Generation Dai 2 Shou Makai to Kishi [Capcore]")
[Model SLPM-86778]
Nintendo Game Boy Advance [JP] (may.2004, "Famicom Mini") [Model AGB-FMKJ-JPN]
Sony PlayStation [JP] (mar.2005, "Capcom Retro Game Colelction Vol.2") [Model SLPM-87360]
Sony PlayStation 2 [JP] (Mar.2005, "Capcom Classics Collection") [Model SLPM-66317]
Sony PlayStation 2 [US] (Sep.2005, "Capcom Classics Collection") [Model SLUS-21316]
Sony PlayStation 2 [EU] (Nov.2005, "Capcom Classics Collection") [Model SLES-53661]
Microsoft XBOX [US] (Sep.2005, "Capcom Classics Collection")
Microsoft XBOX [EU] (Nov.2005, "Capcom Classics Collection")
Sony PSP [JP] (Sep.2006, "Capcom Classics Collection") [Model ULJM-05104]
Sony PSP [US] (Oct.2006, "Capcom Classics Collection Reloaded") [Model ULUS-10134]
Sony PSP [EU] (Nov.2006, "Capcom Classics Collection Reloaded") [Model ULES-00377]
Sony PSP [JP] (Sep.2007, "Capcom Classics Collection [Best Price]") [Model ULJM-05280]
Sony PlayStation 2 [JP] (Oct.2007, "Capcom Classics Collection [Best Price]") [Model SLPM-66852]
Sony PSP [EU] (Jul.2010, "Capcom Classics Collection Reloaded [PSP Essentials]")
Computers :
Commodore C16 (1986)
Commodore C64 [US] (1986)
Commodore C64 [US] (1986)
Sinclair ZX Spectrum [EU] (1986)
Amstrad CPC [EU] (1986)
PC [MS-DOS] [US] (1987)
Commodore Amiga [EU] (1988)
Amstrad CPC [EU] (1989, "12 Top Amstrad Hits")
PC [MS-DOS] [EU] (1990)
Atari ST [EU] (1990)
PC [CD-ROM] (2003, "Capcom Coin-Op Collection Volume 1")
* Others :
Mobile Phone (apr.2005)
- SOURCES -
Game's rom.
Machine's picture.
- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.
썬더 후프 - Thunder Hoop (0) | 2015.05.19 |
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요괴도중기 / 쉐도우랜드 - Shadowland (0) | 2015.05.17 |
망치소년 / 해머링 해리 (국제판) - Hammerin'n Harry (0) | 2015.05.17 |
대마계촌 / 구울 앤 고스트 (국제판) - Ghouls'n Ghosts (0) | 2015.05.15 |
VS 슈퍼 마리오 형제 - VS. Super Mario Bros (0) | 2015.05.04 |
위저드 파이어 (미국판 버전 1.1) - Wizard Fire (Over Sea v2.1) (0) | 2015.05.04 |
다크 씰 (세계 개정판 3) - Dark Seal (World revision 3) (0) | 2015.04.17 |
매지션 로드 - Magician Load (0) | 2015.04.14 |