노루쿤의 에뮬랜드


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■ 마블 매드니스 (세트 1) -Marble Madness (set 1)


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게임 제작사 (Making)

Atari Games

제작 년도 (Since)

1984년 

카테고리 (Category)

Maze / Etc

에뮬 구분 (Emulator)

마메 (MAME)

게임용량 (Size)

188.69 KB

소스 (Source)

atarisy1.c

타이틀 (Title)

포스터 (Poster)

 



 

캐비넷 (Cabinet)

 


■ 게임 다운로드 (Game Download)

원본롬

(Roms)


10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 알집으로 분할 압축되어 있습니다.

다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주어야 합니다.


원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운받아야 합니다.


marble.zip


클론롬

(Clone Roms)

세계판 (World ver.)


유럽판 (Europe ver.)


미국판 (America ver.)


아시아판 (Asia ver.)


일본판 (Japan ver.)


라틴판 (Latin ver.)


브라질판 (Brazil ver.)


해적판 (Crack ver.)


기타 (Etc ver.)


마블 매드니스 (세트 2)

Marble Madness (set 2)

marble2.zip


마블 매드니스 (세트 3)

Marble Madness (set 3)

marble3.zip


마블 매드니스 (세트 4)

Marble Madness (set 4)

marble4.zip


마블 매드니스 (세트 5 - LSI 카트리지)

Marble Madness (set 5 - LSI Cartridge)

marble5.zip


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아트웍

(Artwork)


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매뉴얼

(Manuals)


marble.pdf


pdf 파일로 된 매뉴얼입니다.

전용뷰어 다운로드 페이지 → 바로가기


- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.


■ 게임 이미지 (Snap Shot)



    


    


    


    



■ 게임 설명



아타리 게임즈가 개발한 1984년 아케이드 게임으로 최초로 야마하 FM 음원 (YM 2412) 를 썼다.

그리고 트랙볼 시스템을 사용했다. 일본에서는 남코가 발매했다.


게임 디자인 및 프로그래밍은 16살 소년이 했다.

그는 나중에 아타리 게임즈에서 마블 매드니스 2도 만들었지만 발매되는 건 보지 못했다.

아타리 게임즈 측은 이 게임이 시장성이 낮다고 생각하여 로케 테스트로만 끝났다.


게임 자체는 굉장히 흥행했고, 공을 굴려서 목적지에 도착한다는 스타일이 주목받아 이후 아류작이나 팬게임이 만들어지는

계기가 된다.

세가의 슈퍼 몽키볼 (이쪽은 원숭이가 공에 탑승하고 공바닥을 발로 굴리면서 움직인다) 에도 어느정도 영향을 끼친 게임이다.

하지만 이 게임의 최대 단점은 연습을 많이 하면 5분 안에 클리어할 수 있을 정도로 짧다는 것이다.


나중에는 X68000, 패미컴, 메가 드라이브 등으로 이식되었는데 패미컴 버전이 가장 평가가 좋다.

덧붙여 사운드 트랙은 일본에서 포니캐논 레이블로 발매된 G.M.S That's atari music 1에 유일하게 수록되어 있다.

(작곡자는 할 케논)


게임 시스템은 공을 트랙볼을 이용해 지정된 장소로 이동한다. 시간내에 이동하면 타임 보너스를 받는다.


스테이지


이 게임은 1스테이지부터 6스테이지까지 있다. 5스테이지에서는 보너스 비슷한 개념이 있다.


1 스테이지 - Practice Race

연습코스답게 쉽다. 60초 내에 그냥 쭉 고인지점까지 가면 된다.


2 스테이지 - Beginner Race

본격적인 시작. 여기서부터 각종 방해요소가 나오며 또한 남은 시간이 이후 스테이지로 계속 이어진다.


3 스테이지 - Intermediate Race

여기서부터 코스가 복잡해진다. 골인지점 근처에는 루트가 두 개인데 아래 루트는 오르막을 빨리 오르는 것이 관건이고 위 루트는

파도치는 벨트에서 내려올 때 오버하지 않게 주의하는 것이 필요하다.


4 스테이지 - Aerial Race

시작하자마자 쭉 미끄러져 내려오는데 브레이크를 잡지 않으면 그대로 낙사.

골인지점 근처엔 공을 튕겨내는 망치가 솟아오르니 주의.


5 스테이지 - Silly Race

마지막 스테이지답게 코스 난이도가 그야말로 극악. 지금까지 나왔던 모든 방해 요소가 총 출현한다.

최후반에는 나타났다 사라지는 코스까지 있는데 여기에 숏컷이 존재.

여기까지 클리어에 성공하면 클리어 보너스 2만점 + 남은 시간 X 1000점 - 미스 횟수 X 1000점이 가산되며 종료.



 History



Madness (c) 1984 Atari Games.


Madness is an abstract maze game for one or two players. The game's goal is to guide a small glass over a three-dimensional maze and reach the finish line before the level's timer has expired. Any seconds that remain on the timer when the finish line is crossed are carried over to the next level. 

As well as having to negotiate the over treacherous walkways and ramps, numerous obstacles and unfriendly creatures will try to slow the 's progress or knock it over the edge of a platform, wasting yet more precious seconds until a replacement appears. The two-player game has players competing to reach the goal first. 

Madness features six different mazes.


- TECHNICAL -

Game ID : 136033

Main CPU : 68010 (@ 7.15909 Mhz), M6502 (@ 1.789772 Mhz)

Sound Chips : YM2151 (@ 3.579545 Mhz), POKEY (@ 1.789772 Mhz), TMS5220 (@ 650.826 Khz)

Screen orientation : Horizontal

Video resolution : 336 x 240 pixels

Screen refresh : 60.00 Hz

Palette colors : 1024

Players : 2

Control : trackball


- TRIVIA -

Released in December 1984.

Mark Cerny was only 17 years old when he joined Atari and designed Madness. The game was designed as part of a contest Atari ran at the time, allowing outsiders to design a game. Mark was very well known for his game-playing skills and easily won the contest. He then taught himself how to program in assembly language before joining Atari, so he found it very easy to settle in at Atari.

Released in December 1984, Madness was the first game to run on the new Atari System 1 hardware and was the perfect showcase for Atari to demonstrate the technical superiority of its new arcade architecture, it was also the first game to feature such impressive and cleanly rendered pseudo 3-D Graphics. The original design brief called for the trackball to be motorized and synchronize its spin with that of the , to simulate inertia.

Madness was the first game to feature true stereo sound; it was the first game to truly capitalise on what in-game music could offer the player, with each level having its own distinctive, and suspense building soundtrack. Madness was also one of the few games of the time to have a definite goal, in that the game ends when all levels are completed.

The race names are :

1. Practice

2. Beginner

3. Intermediate

4. Aerial

5. Silly

6. Ultimate

Default highscore table (TROUBLEMAKERS) :

#1 C R 14,500

#2 UFO 14,000

#3 GJL 13,500

#4 SKP 13,000

#5 PCT 12,500

#6 PTR 12,000

#7 JDH 11,500

#8 DAT 11,000

#9 JFS 10,500

#10 DAR 10,000

Stan Szczepanski holds the official record for this game with 187,880 points.

A sequel to this classic game, entitled " Madness 2 - Man" was fully developed and a very small number of cabinets were built, but unfortunately the game was never released. Unlike the first game's superb trackball control, ' Man' was controlled via a joystick.


- SCORING -

Moving the : 10 points per unit

Taking a jump (Practice race only) : 3,000 to 6,000 points

Killing Black Steelie : 1,000 points

Going through a tunnel or tube : 2,000 or 4,000 points

Rolling over an enemy (Silly race only) : 500 points + 3 seconds of time

Finishing a race : race number x 1,000 points

Finishing a race : seconds remaining x 100 points

Finishing the game : 20,000 points + 1,000 points per second remaining

Finishing the game : -1,000 point penalty for every death during the game.


- TIPS AND TRICKS -

* Hints :

1) Anticipate your next move and start the Trak-Ball rolling in that direction ahead of time.

2) Complete each raceway as fast as possible because extra seconds mean extra points, and the extra time from one raceway is carried over to the next raceway

3) Try to maneuver around the Black Steelie, or try to bump him off a cliff to get rid of him permanently.

4) Move quickly to avoid being swallowed by the green Munchers.

5) Watch for patterns, and time your movements right to pass by difficult obstacles.

6) Some raceways have alternate paths, so explore a bit and you may find an easier way to reach the goal. Bonus points are given for paths which are more difficult.

* Cancel The Timer : Begin a game and then hold down either the 1 or 2 player Start and press the 'service switch' twice. The first press will glitch the screen display slightly - the second will remove it and give you 99 seconds to complete the level. This method adds 60 seconds to the clock, after which the normal countdown will begin. The clock will not appear to be counting down during the first 60 seconds, probably because the 99-second display was overflowed by the extra 60 seconds added. This method can be used multiple times per level for virtually infinite play time.

* When you play 2 players, the winner of each level gets a bonus 5 seconds (I was better than my brother, so I'd always get the 5 seconds :D). If your opponent can make it as far as the silly race, that's an extra 25 seconds for the ultimate race, not to mention a possible extra 10 seconds with a wand. The opponent can also continue once (with the same time as the other player).

* This isn't really a trick, but some people don't realize it : On the practice race, don't move when you start, and after a few seconds, a ramp will appear that will slide away the ball.


- SERIES -

1. Madness (1984)

2. Man - Madness II (1991)


- STAFF -

Designed / Graphics by : Mark Cerny

Programmed by : Bob Flanagan

Sound by : Hal Canon, Brad Fuller


- PORTS -

* Consoles :

Atari 7800 (unreleased prototype)

Nintendo Famicom (1988)

Nintendo NES (feb.1989)

Nintendo Game Boy (1991)

Sega Mega Drive (1991)

Sega Game Gear (1992)

Sega Master System (1992)

Sony PlayStation (1998, "Arcade's Greatest Hits - The Atari Collection 2")

Nintendo Game Boy Color (1999)

Sony PlayStation 2 (2003, "Midway Arcade Treasure")

Nintendo GameCube (2003, "Midway Arcade Treasure")

Microsoft XBOX (2003, "Midway Arcade Treasure")

Sony PSP (2005, "Midway Arcade Treasures - Extended Play")

Nintendo Game Boy Advance (2005, " Madness / Klax")

* Computers :

Tandy Color Computer (1985, " Maze")

PC [Booter] (1986)

Commodore C64 (1986)

Apple II (1986)

Amstrad CPC (1986)

Commodore Amiga (1986)

Sinclair ZX Spectrum (1987)

PC [MS-DOS] (1987)

Atari ST (1989)

Sharp X68000 (1991)

FM Towns PC (1991)

NEC PC9801 (1991)

PC [MS Windows, CD-ROM] (1998, "Arcade's Greatest Hits - The Atari Collection 2")

PC [MS Windows, CD-ROM] (2004, "Midway Arcade Treasure")

* Others :

LCD handheld game (1989) released by Tiger Electronics.


- SOURCES -

Game's rom.

Machine's picture.



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