노루쿤의 에뮬랜드


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 초보자 필독사항

 

마메(Mame)란 무엇인가??

■ 마메 (Mame)란 무엇인가?? Multiple Arcade Machine Emulator의 약자. 말그대로 오락실 게임 기계의 CPU, 비디오, 사운드등을 가상으로 구현해서 기판에서 PC로 덤프된 롬파일을 실행시키는 에뮬레이터.

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[초보자 필독!] MAME 초보자를 위한 게임실행 방법

■ [초보자 필독!] MAME 초보자를 위한 게임실행 방법 ● 본 설명은 초보자를 위해 작성된 설명입니다.  천천히 읽고 따라 해보시면 충분히 게임을 실행하실 수 있습니다. ● 현재 제가 사용하고

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마메 바이오스 v0.210 ( mame biso pack v0.210 )

마메 바이오스가 필요로 하는 롬파일을 위해 "roms" 폴더에 넣어주세요. 다운로드 후 압축을 풀고 생성된 zip 파일 형식의 바이오스를 "roms" 폴더에 그대로 넣어주시면 됩니다.  파일 다운로드

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고전게임 블로그

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마메 부모롬과 클론롬의 차이

■ 마메 부모롬과 클론롬의 차이 - 게임이 처음 발매될 때, 각 나라별로 언어가 다르거나 그 나라 사정에 맞춰서 내부코드가 약간씩 수정되어 나옵니다. 그래서 같은 게임이라도 미국버전, 유럽

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TIP 
 
 

잘 모르시는 분들은 위 내용들을 확인하시고 진행하시면 수월하게 게임을 하실 수 있습니다.


 파이터즈 히스토리 (세계판) - Fighters History (World)

   게임 제작사 (Making) - Data East Corporation

   제작 년도 (Since) - 1993년

   카테고리 (Category) - Fighter / Versus

   에뮬 구분 (Emulator) - 마메 (Mame)

   게임용량 (Size) - 5.39 MB

   소스 (Source) - deco32.c

 게임 이미지 (Snap Shot)

 타이틀 (Title)


 포스터 (Poster)


 캐비넷 (Cabinet)


 Marquee


 Control Panel


 게임 다운로드 (Game Download)

10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 반디집으로 분할 압축되어 있습니다.

다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주셔야 합니다.

 

원본롬 (Roms)

fghthist.zip
5.39MB

원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운 받아야 합니다.


클론롬 (Clone Roms)

파이터즈 히스토리 (미국판, 42-05, 하드웨어 교체) Fighter's History (US ver 42-05, alternate hardware)

fghthista.zip
0.42MB



파이터즈 히스토리 (미국판, 42-03) Fighter's History (US ver 42-03)

fghthistu.zip
0.42MB



파이터즈 히스토리 (일본판, 42-03) Fighter's History (Japan ver 42-03)

fghthistj.zip
0.42MB

 

 구동 에뮬레이터

 

마메 플러스 v0.145

■ MAME Plus! v0.145u5 r5002 x64 x86 마메 롬파일들을 구동시켜주는 에뮬레이터 다운로드 후 압축해제하고 생성된 "mamepgui.exe" 를 실행하세요. ■ 다운로드 64비트 32비트

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 매뉴얼 (Manuals)

fghthist.pdf
0.36MB

pdf 파일로 된 매뉴얼입니다.

전용뷰어 다운로드 페이지 바로가기

 게임 설명

1993년 데이터 이스트에서 만든 대전 액션게임.

 

당시는 누가 뭐래도 스트리트 파이터 붐이 일고 있던 시대였고, 수많은 게임들이 스파 2를 모방하여 만들어졌기에 파이터즈

히스토리 역시 그런 류의 게임 중 하나로 나왔다.

단 이게 좀 심하게 스파 2를 모방한 탓에 캡콤에 소송당해 법정 소송까지 가는 등의 고난을 겪었다.

구체적으로는 6버튼 시스템이 문제가 되었다. 데이터 이스트 측에서도 스트리트 파이터의 일대일 대전격투 컨셉이 옛날에

자기네가 만든 대전 공수도의 모방이라고 역공을 걸었다가 결국 쌍방 소송취하로 마무리 되었다.

아무튼 캡콤의 소송드립에 된통 혼난 데이터 이스트는 후속작인 파이터즈 히스토리 다이너마이트 (외수판은 카르노브의 복수)

를 SNK의 지원을 얻어 네오지오 기판 4버튼으로 발매한다.

 

사실 그렇게 널리 알려지진 않았고, 별로 대중적으로 인기있는 게임도 아니지만 일부 매니아들은 이 게임을 상당히 높게 친다.

특히 간간히 보이는 데이터 이스트의 개그라든가, 최종보스인 카르노브는 데이터 이스트가 80년대에 냈던 아케이드 게임인

'카르노브'의 주인공.

(덤으로 외전인 '미조구치 위기일발'의 최종보스인 로봇 체르노브는 역시 자사의 게임인 아토믹 러너 체르노브의 주인공이다)

이 게임이 가지는 의의는 바로 기술 중 '연속 입력기'를 최초로 구현했다는 것이다.

캐릭터 중 '미조구치 마코토'는 '공중 연속 차기 (↓↘→+ K)'라는 기술을 가지고 있는데, 이 기술은 커맨드를 여러번 연속으로

입력해야만 끝까지 나간다. 그렇지 않으면 중간에 캔슬되는 식으로 연속 입력을 최초로 구현했다.

(이것에 대해서는 스트리트 파이터의 페이롱과 논쟁의 여지가 있다지만 두말 할 것 없이 파이터즈 히스토리가 먼저였다)

 

또한 '약점 시스템'이라는 게 있어서, 캐릭터마다 약점이 존재한다. 약점은 캐릭터마다 다른데 상단 중단 하단으로 있다.

대충 패다보면 캐릭터가 반짝거리는 부분이 나오고, 이부분을 집중 공략하면 상대는 약점이 깨지면서 스턴상태가 된다.

이런 식으로 심리전을 펼치게 한 건 상당히 좋은 시도였다.

이후 4버튼 시스템이 되면서 약공격 → 강공격으로 이어지는 일종의 체인콤보 시스템이 도입되었다.

(최초라고 보기엔 뭐한 게, 이미 1992년작인 월드 히어로즈에 약공격에서 강공격으로 캔슬되는 시스템이 있었다. 다만 이 쪽은

버튼을 누르는 시간에 따라 기본기의 강도를 조절하는 체제였던데다가 약공격의 경직이 짧아 온전히 강공격으로 연결되는 경우가

몇 없어 활용이 힘들었을 뿐)

 

주목할만 한 점은 체인콤보 이후 이에 따른 데미지 보정까지 설정되어 있다는 것이다.

이로 인해 스파의 아류작의 티가 나는 전작과는 완전히 다른게임의 방향으로 가버려서 개성 또한 많이 획득했다.

나중에 이 게임의 주인공 (사실 미국인인 레이가 주인공이지만 존재감이 너무 없어 미조구치에게 밀려났다) 이며, 격투게임

사상 가장 괴상한 캐릭터로 노미네이트 될 법한 28세 고등학생 미조구치 마코토는 KOF 맥시멈 임팩트 레귤레이션 A에 깜짝

등장하기도 했다.

 History

Fighter's History (c) 1993 Data East.

 

Fighter's History is the first attempt of Data East to enter in competition with Capcom and its omnipresent

Street Fighter II. Because the many similarities shared by the game with the Capcom masterpiece (like the

character select screen, the vs and winner/loser screens, the controls and the design and moves of some

characters), Fighter's History was at least simply stamped by most of the players like another SFII clone,

and in this way remained ignored and obscured to the mass audience.

Although time after, the many beat'em up fans learnt to appreciate this maybe too underestimated fighting

game, especially for its combo system, quite simple to execute even for those players not so able with

timing and button pressing, and for its fast gameplay: at this purpose most of the contribution was made

by the updated version released in 1994, Fighter's History Dynamite (known as Karnov's Revenge in USA

and Europe) that made the gameplay more polished. Despite this at least Fighter's History never reached

that great success that maybe Data East still tried to achieve.

Players choose one of 9 international fighters and battle to be the best in the world. Every character has

his ending sequence and his own stage. There are also two not-selectable bosses to challenge for reach the

end, and the last one of them is real surprising!

 

- TECHNICAL -

Game ID : MBF

Main CPU : ARM (@ 7 Mhz), HuC6280 (@ 4.0275 Mhz)

Sound Chips : YM2151 (@ 3.58 Mhz), OKI6295 (@ 7.627 Khz), OKI6295 (@ 15.255 Khz)

Screen orientation : Horizontal

Video resolution : 320 x 240 pixels

Screen refresh : 60.00 Hz

Palette colors : 2048

Players : 2

Control : 8-way joystick

Buttons : 6

 

- TRIVIA -

In 1993 Capcom sued Data East for the similarities between Fighter's History & "Street Fighter II - The

World Warrior". Despite Data East successfully defending itself in the lawsuit, Fighter's History was not

rid of its reputation as a 'shameless Street Fighter rip-off' and went ignored by many gamers. Its sequels,

which added little to the series, helped cement this reputation.

In a bit of payback, Capcom added most of the moves of Lee into the characters Yang and Yun in Street

Fighter 3.

This is one of the rare Japanese-made fighting games where the characters yell out the names of their

moves in their native language. Most Japanese-made fighting games, including "Street Fighter II - The

World Warrior", have the Asian characters (usually comprised of East Asians) speak Japanese while all

the other characters speak English or Japanese, regardless of their nationality.

Also, every character has several winning quotes displayed in the win/lose screen : these changes

depending the defeated opponent.

Another particular feature of the Fighter's History saga is the presence of characters of other Data East

games in the cast of the game: in fact, the final boss of Fighter's History and Fighter's History Dynamite

is actually Karnov, the hero of the homonimous platform game of Data East released in 1987.

While in Fighter's History - Mizoguchi Kiki Ippatsu!! (released only for Super Famicom in Japan) the

final boss is even Chelnov, the hero of Chelnov - Atomic Runner (1988) still released by Data East.

About Ryoko : This character seems somehow inspired by Ryoko Tamura, famous female judo champion

that started her judo career at the age of 16 (the same age of Ryoko on the game) on the Barcelona

Olympics on 1992, and winner of several medals and prizes in every judo contests all over the world.

Other inspiration for Ryoko could be from the heroine of the manga "Yawara", based on the story of a

young female judoka.

There is also another curious thing to know about Ryoko: in the same year (1993), ADK released World

Heroes 2, sequel of the previous World Heroes released in 1992, and inside his innovative character

rooster appeared a new female fighter named Ryoko, that is very similar to the one of Fighter's History,

especially in the physical appearance (the only difference is the colour of her Kimono : white for Ryoko

of Fighter's History, light blue for Ryoko of World Heroes 2; also, Ryoko of Fighter's History has a red

headband, while Ryoko of World Heroes 2 does not), but however the moves of the two characters are

totally different, even if the fighting style is judo for both of them.

At least the two "Ryokos" are admittedly inspired by the real Ryoko Tamura as well.

Both Ryoko and Jean's endings mention the 1996 Olympic Games in Atlanta.

Different to Street Fighter II, some stages of Fighter's History show locations actually existing in the

world :

* The stage of Ray (USA) takes place in front the gates of the White House, that is clearly visible in the

middle of the screen.

* The stage of Marstorius (Italy) takes place in front the 'Fontana di Trevi' of Rome, one of the most

famous fountains of the world.

The fountain is not only celebrated for its excellent water but for the legend that whoever drinks it or

throws a coin in the fountain, will assure his return to Rome.

Mizoguchi makes a cameo in Joe e Mac Returns (1994) as enemy character. Also Mizoguchi later

appeared as a selectable character in the Sony PlayStation 2 game "KOF - Maximum Impact Regulation A".

A bootleg of this game, titled 'The History of Martial Arts' (199?) was made by an unknown producer.

A Fighter's History unit appears in the 1998 movie 'The Replacement Killers'.

 

- UPDATES -

The US version is slightly different, it has the "Winners Don't Use Drugs" screen.

 

- TIPS AND TRICKS -

Weak Points : one of the features of the Fighter's History gameplay is the introduction of the weak points

for all the characters of the game : these weak points consists basically in a single part of the suit of every

character, that begin to flash while taking some strong hits : after the last strong hit making fly away the

weak point, the character will get dizzy. In this way every character can get dizzy once time for round, and

pop off the weak point of the opponent will become an essential strategy during the fight. In the next

round, weak points are restored for both players.

These are the weak points for every character of the game :

Ray : lightning bolt (on the shirt)

Feilin : breastplate

Ryoko : headband

Matlok : headgear

Samchay : armband

Lee : knees (some parts of the pants near the knees)

Mizoguchi : headband

Jean : leg band

Marstorius : leg warmers

 

- SERIES -

1. Fighter's History (1993)

2. Karnov's Revenge (1994)

3. Fighter's History - Mizoguchi Kiki Ippatsu!! (1995, Nintendo Super Famicom)

 

- PORTS -

* Consoles :

Nintendo Super Famicom [JP] (May.1994) [Model SHVC-YH]

 

- SOURCES -

Game's rom.

Machine's picture.


 

- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.

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