초보자 필독사항
잘 모르시는 분들은 위 내용들을 확인하시고 진행하시면 수월하게 게임을 하실 수 있습니다.
버추어 파이터 - Vritua Fighter
게임 제작사 (Making) - Sega
제작 년도 (Since) - 1993년
카테고리 (Category) - Fighter / Versus
에뮬 구분 (Emulator) - 마메 (Mame)
게임용량 (Size) - 13.11 MB
소스 (Source) - model1.c
게임 이미지 (Snap Shot)
타이틀 (Title)
포스터 (Poster)
캐비넷 (Cabinet)
게임 다운로드 (Game Download)
10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 반디집으로 분할 압축되어 있습니다.
다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주셔야 합니다.
원본롬 (Roms)
원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운 받아야 합니다.
구동 에뮬레이터
게임 설명
1993년 12월 세가 AM2에서 제작한 세계최초의 3D 대전 액션게임 시리즈. (실제로는 아미가용으로 발매된 4D 복싱이 원조)
기존의 복잡한 조작을 버리고 레버와 함께 P, K, G라는 3버튼의 새로운 구동 방식으로 간단하게 즐길 수 있는 방향으로 기획,
제작되었다. (3편에서는 E버튼이 추가되어 4버튼이 채용되었다. 이 당시의 대표적인 대전게임은 스트리트 파이터 2 인데 6버튼을
사용하는 체계였고, 그 아류 게임들 역시 다수의 버튼을 사용하였다)
시리즈가 나올 때마다 전시리즈와 차별화되는 동시에 혁신적인 게임성을 가진다는 것과 그 시대의 최고의 그래픽이 어느 정도
인지를 보여주는 척도가 될 정도로 뛰어난 그래픽이 특징.
하지만 시리즈가 진행되면서 쉽게 즐길 수 있는 게임이라기보다는 격투 시뮬레이션이라고 느껴질 정도로 극한의 심리전을 기반
으로진행되는 공방체계로 발전하면서 치밀한 완성도를 높게 평가받고 있는 3D 대전 격투게임이다.
단지 시스템적으로는 그 미칠 듯한 완성도가 되려 독이 되어 라이트하게 접근한 유저는 어렵다면서 손을 떼는 경우가 많다.
실제로 스즈키 유는 물론이고 버추어 파이터 팀원들의 경우 무술을 직접 배우고 잘하는 사람만이 개발할 수 있게 할 정도로
사실성에 굉장한 심혈을 기울였다.
안타깝게도 버추어 파이터 5 파이널 쇼다운을 마지막으로 사실상 시리즈의 명맥이 끊겼다.
세가의 상태가 전반적으로 좋지 않은데다가 개발의 주축이 될 세가 AM2도 사실상 공중분해 상태이기 때문이다.
History
Virtua Fighter (c) 1993 Sega.
In this 3D fighting game, the game's battle system is simple, yet complex. There are 3 buttons : Punch, Kick
and Guard. Movement is strictly confined to a horizontal plane.
Battles are won by draining the energy bar of your opponent or by pushing your opponent off the edges of
the ring (known as a 'Ring-out').
When a 'Draw' is declared (timer reaches zero with both fighters having an equal amount of energy), a
Sudden Death match is held on a very small platform, making a win by Ring-out that much more probable.
The game favours tactical play over mindless button bashing, and the gameplay is balanced accordingly to
reflect this.
- TECHNICAL -
Sega Model 1 hardware
Main CPU : V60 (@ 16 Mhz), 68000 (@ 10 Mhz)
Sound Chips : YM3438 (@ 8 Mhz), (2x) MultiPCM (@ 8 Mhz)
Screen orientation : Horizontal
Video resolution : 496 x 384 pixels
Screen refresh : 60.00 Hz
Palette colors : 8192
Players : 2
Control : 8-way joystick
Buttons : 3
- TRIVIA -
An instant success in Japanese arcades, Virtua Fighter (or for short) brought the versus beat 'em up kicking
and screaming into the next generation. Like "Street Fighter II - The World Warrior", a substantial number
of clones ("Toshinden", "Tekken", "Dead or Alive") would follow in its wake, each with their own tweaks to
the formula.
Among the game's many innovations, the most profound were the true-to-life animation (all the more
impressive considering no motion capture technology was used) and the realistic movesets of the game's
eight characters.
Virtua Fighter serves 180,000 polygons per second. This is the first 3-D polygonal one-on-one fighting game.
During Virtua Fighter's development, the game featured an Arabian fighter named 'Siba'. He was replaced
later on in the final prototypes by Akira, as the developers felt that the game needed a karate fighter
similar to Street Fighter's Ryu. Siba was brought back an unlockable character in the Saturn game 'Fighter's
Megamix', in all his 1 style glory.
- TIPS AND TRICKS -
* Play as Dural : First, you must beat the computer Dural and have 2 games worth of credits in the machine
ready to go. After beating the game, have one player press Start and pick a character. As soon as that
character finishes smiling, but before the game actually starts, player 2 should press Start to interrupt the
process. If your timing is perfect, and the stars are perfectly aligned, and you've been a good boy or girl,
player 2 may come in as Dural.
* See Credits : You can get the credits of the programmers to come up on the screen by holding down a Start
button during the demo. When it comes to the standard demo w/ Sarah kicking Kage, the credits will come
up. Keep holding the Start button to keep the credits coming or else they will freeze.
* Kage's Face Mask : It seems that after about 3,000 plays, the mask on Kage falls off instead of just his
headband. You can see his teeth and a scar on his cheek.
- SERIES -
1. Virtua Fighter (1993)
2. Virtua Fighter 2 (1994)
3. Virtua Fighter Remix (1995)
4. Virtua Fighter Kids (1996)
5. Virtua Fighter 3 (1997)
6. Virtua Fighter 3 - Team Battle (1998)
7. Virtua Fighter 4 (2001)
8. Virtua Fighter 4 Evolution (2002)
9. Virtua Fighter 10th Anniversary (2003, Sony PlayStation 2)
10. Virtua Fighter 4 Final Tuned (2004)
11. Virtua Fighter Cyber Generation - Judgment Six No Yabou (2004, Sony PlayStation 2)
12. Virtua Fighter 5 (2006)
13. Virtua Fighter 5 R (2008)
14. Virtua Fighter 5 - Final Showdown (2010)
- STAFF -
Coordinator & Main designer : Seiichi Ishii
Main programmer : Toru Ikebuchi
Programmers : Shin Kimura, Takeshi Suzuki, Eisuke Miura, Kazuhiko Yamada, Masahiko Kobayashi,
Naomi Ota, F.Y. Bertrand, Tetsuya Kaku
Designers : Kunihiko Nakata, Youji Kato, Toshiya Inoue, Yoshinao Asako, Masataka Aochi, Tomohiro Ishii,
Jeffery Buchanan, Mika Kojima
Program supports : Keiji Okayasu, Hiroaki Shoji
Music composer : Takayuki Nakamura
Planning support : Manabu Tsukamoto
Producer & Director : Yu Suzuki
- PORTS -
* Consoles :
Sega Saturn (1994)
Sega 32x (1995)
Sega Master System (1996, "Virtua Fighter Animation")
Sega Game Gear (1996, "Virtua Fighter Mini")
Sony PlayStation 2 (2003, "Virtua Fighter - 10th Anniversary").
* Computers :
PC [MS Windows 9x, CD-ROM] (1996) : This was a remix port. There was an option for original gameplay,
but 3d models and graphics were transfered from Remix.
* Others :
Tiger R-Zone (1995)
- SOURCES -
Game's rom.
- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.