■ 테트리스 (세트 1) - Tetris
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게임 제작사 (Making) |
Atari Games |
제작 년도 (Since) |
1988년 |
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카테고리 (Category) |
Puzzle / Drop |
에뮬 구분 (Emulator) |
마메 (MAME) |
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게임용량 (Size) |
52.19 KB |
소스 (Source) |
atetris.c |
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게임 이미지 (Snap Shot) | |||||||||
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타이틀 (Title) |
포스터 (Poster) |
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■ 게임 설명
1984년 구 소련의 프로그래머 알렉세이 파지노프가 만든 퍼즐 게임. 그리고 게임 역사의 레전드가 된 게임.
2014년 기준으로 30주년을 맞았다.
게임의 룰은 벽돌을 쌓으면서 그 벽돌이 한 줄을 꽉 채우면 그 줄은 사라지고 이런 식으로 벽돌이 맨 위까지 안 쌓이게 끝까지
버티면서 플레이하는 게임이다.
알렉세이 파지노프가 전통 퍼즐게임인 '펜토미노(Pentomino)' 를 개량하여 만든 것.
5개의 사각형이 조합된 모양의 도형들을 이용하던 '펜토미노' 가 1984년 당시의 기술로는 게임화하기에 다소 복잡했던 까닭에
이를 4개의 사각형 조합으로 개량하면서 이름도 'Tetra~(4개의)' 를 붙인 '테트리스' 로 붙였다.
셀 수 없이 많은 리메이크작, 아류작들이 나왔으며 셀 수 없이 많은 기종으로 이식되었다.
이 게임이 안 나온 기종을 찾는 것이 힘들 정도.
(심지어 엑스박스 360과 플레이스테이션 3, Wii 등의 고성능 최신 콘솔에서도 출시되어 있다)
결국 기네스북에 "가장 많이 이식된 게임 (Most Ported Video Game)" 과 "공식/비공식적으로 가장 많은 아류작이 나온 게임
(Game With the Most Official and Unofficial Variants)" 으로 등재되어 버렸다.
20세기에 가장 히트친 게임 중 하나이자 21세기에도 여전히 인기를 유지하고 있는 게임이다.
사실 게임 스스로 하나의 장르가 된 놀라운 경우다. 하도 중독성이 있었는지 사람들이 게임에 정신 팔려 일을 제대로 하지 못하는
것을 노린 소련의 전략이라는 괴소문도 있었다나. 미국에선 농담삼아 구 소련이 만들어낸 가장 성공적인 무기란 칭호도 있다.
어쨌든 재밌다.
간단히 배울 수 있지만 파고들면 끝이 없다는 easy to learn, hard to master (배우긴 쉽지만 마스터 하는건 어렵다) 에 충실한
게임이다보니 고수들의 실력은 인간을 그만둔 초월한 수준이다. 국내엔 잘 알려지진 않았지만 국제 대회도 있고 프로게이머도 있다.
의외로 발전이 없는 것 같으면서도 발전이 많은 게임. 현재 '테트리스 컴패니' 라는 회사에서 공식 룰(가이드 라인)을 제정하고
있어서 테트리스의 이름을 가진 정식 라이선스 게임들은 이 룰을 따르고 있다.
그런데 인피니티, 백투백, 홀드, T스핀 같은 온갖 해괴한 룰이 많이 추가되어서 게임이 굉장히 난해해졌다.
여전히 재밌는 건 사실이지만 현재는 상당히 매니악해졌음을 부정하기 힘들 듯.
참고로 라이선스비가 많이 비싸서 의외로 후기 게임기들로는 출시된 적이 별로 없다.
하지만 닌텐도 쪽 휴대용 게임기로는 꾸준히 나와주고 있다.
콘솔 쪽으로 닌텐도에서 독점계약을 해버렸기 때문에 세가에서 대신 만든 게임이 컬럼스였다.
3D 테트리스라고 불리는 게임도 있었는데 알렉세이 파지노프가 직접 개발한 웰트리스도 있었지만 일반에게 잘 알려진 게임은
웰트리스와 비슷한 시기 폴란드의 '캘리포니아 드림스' 라는 회사에서 개발한 "블럭아웃" (테크노스 저팬에 의해 오락실용으로도
출시됨. 패미컴으로도 3D Block이라는 카피작이 나왔는데 이식작 같은게 아니라 대만의 황신웨이 (黃信維) 라는 개발자가 만든
해적판이다) 이라는 게임이다.
유사 테트리스 낙하물 퍼즐이기 때문에 퍼즐조각은 정규 테트로미노와 다른 것도 좀 있다.
와이어프레임으로 된 블럭을 떨어뜨리면 바닥이 떨어진 블럭으로 채워지는 건데 입체적이기 때문에 일반 테트리스보다 어렵다.
한국에선 한동안 한게임, 넷마블에서 온라인으로 서비스를 했지만 계약기간이 끝나서 서비스가 종료되었다가 한게임에서 계약을
새로 체결하면서 2008년 10월 23일부터 다시 서비스를 제공하게 되었다. 그러나 2013년 이용자 수 부족으로 서비스 종료.
모바일 버전은 컴투스가 꾸준히 내다가 라이선스가 EA로 넘어가서 지금은 EA가 내고 있다. 스마트폰 버전도 EA에서 출시되어있다.
90년대에는 메이드 인 차이나 휴대용 게임기가 유행했는데, 다만 이에 영향받은 열쇠고리 테트리스도 나와있는데 최초의 열쇠고리
테트리스로 알려져 있는 테트리스 주니어의 경우는 준 공식물에 가깝다.
■ History
Tetris (c) 1988 Atari Games.
Face The Soviet Challenge!
- TECHNICAL -
Upright model
Game ID : 136066
Main CPU : M6502 (@ 1.789772 Mhz)
Sound Chips : (2x) POKEY (@ 1.789772 Mhz)
(Upright and Side-by-Side Cocktail models)
Screen orientation : Horizontal
Video resolution : 336 x 240 pixels
(Head-to-Head Cocktail model)
Screen orientation : Vertical
Video resolution : 240 x 336 pixels
Players : 2
Control : 8-way joystick
Buttons : 1
- TRIVIA -
Tetris is a CLASSIC; ranking with the likes of "Pac-Man", "Donkey Kong" and "Tempest"; and is still one of the most popular games today.
Inspired by a pentominoes game he had bought earlier, Alexey Pajitnov creates Tetris on an Electronica 60 in June 1985 at the Moscow Academy of Science's Computer Center. It is ported to the IBM PC by Vadim Gerasimov and starts spreading around Moscow. Pajitnov gets a small degree of fame for his program. Due to Soviet political structure at the time, the inventor, Alexey Pajitnov was not able to patent his game. This gave rise to many sundry Tetris clones for all manner of machines.
Here is the name of all tetrominos in Tetris (A tetromino is a geometric shape composed of four squares, connected orthogonally) :
* The 'I' (Also called 'Stick' or 'Straight') - Four blocks in a straight line.
* The 'Square' (Also called 'O', 'Package' or 'Block') - Four blocks in a 2x2 square.
* The 'T' - A row of three blocks with one added below the center.
* The 'L' - A row of three blocks with one added below the left side.
* The 'J' (Also called 'Inverted L' or 'Gamma') - A row of three blocks with one added below the right side (This piece is a reflection of 'L' but cannot be rotated into 'L').
* The 'S' - Bent trimino with block placed on outside of clockwise side.
* The 'Z' (Also called 'Inverted S') - Bent trimino with block added on outside of anticlockwise side (This piece is a reflection of 'S' but cannot be rotated into 'S').
Apart from being a fine game, Tetris is also a perfect mirror of the human condition. For a while the game is entertaining, and we seem to have mastered it and are having fun. Then, something goes wrong. A rash mistake, or an unfulfilled wish, and we're fighting to repair the damage, but we've been thrown off-balance, and the cancer is spreading. Blocks that were once orderly and harmonious are jumbled and filled with holes, and our cup is on the verge of running over. There's always a point at which we stop planning for the future, and realize that we don't have one - all we can do is cling to the present and concentrate, focus our minds on what it's like to be alive, to play the game, before it's all over. You were waiting for a four-by-one block that never came. Eventually we stare death in the face, and death will not spare us because we would warn the others to stay away and not play the game. Sometimes we resist to the bitter end, moving blocks left and right without thought or care, just to hang on, and sometimes we accept the inevitable and pull the blocks down to us, smiling inwardly at the great joke. The rest is silence. We admire the fox as it escapes from the hounds, but when the hunt is over we turn away, and go off and drink and be merry, and somewhere else someone or something is watching us as we watch the fox. But the fox knows it is being chased.
Tetris falls in the same class of tantalizing problems as the famous Traveling Salesman Problem or the Halting Problem. It's the intellectual challenge of coming up with heuristics to crack the game that make it so addictive.
A bootleg version was released by 'Video Games' in 1989 (See 'Updates' for more information).
- UPDATES -
The bootleg version (made by 'Video Games') shares a different 'Staff screen' (See Staff section for the original), here is the bootleg one :
Project leader : James Bond
Video Graphics : Tom Catson
Engineer : Ted Tedious
Technician : Log Dreaming
Audio : Bill Cody
- SCORING -
Placing a piece : 0 to 500 points
Filling lines across :
Single : 50 points
Double : 150 points
Triple : 400 points
Quadruple 'tetris' : 900 points
Starting on round 4 : 20,000 points
Starting on round 7 : 40,000 points
The end of round bonus depends on how many incomplete lines the player has at the bottom of the well when the round ends :
0 lines : 2,100 points
2 lines : 1,710 points
3 lines : 1,530 points
4 lines : 1,360 points
5 lines : 1,200 points
6 lines : 1,050 points
7 lines : 910 points
8 lines : 780 points
9 lines : 660 points
10 lines : 550 points
11 lines : 450 points
12 lines : 360 points
13 lines : 280 points
14 lines : 210 points
15 lines : 150 points
16 lines : 100 points
17 lines : 60 points
18 lines : 30 points
19 lines : 10 points
- TIPS AND TRICKS -
While on attract mode, if you pull player 1 joystick to the left and player 2 joystick to the right simultaneously the demo steps into its next phase. If you repeat it a few times the music will start playing...
If you tap the 'rotate' buttons when the guy in the doorway is doing his 'victory dance' a hook will reach out from the side and drag him away by the neck. If you do it when he is just dropping down to do the 'Cossack Kicks', he'll dodge the hook the first time, but get caught by it on the return.
- STAFF -
Project leader : Kelly Turner
Programmed by : Norm Avellar, Kelly Turner, Ed Logg
Video graphics by : Kris Moser
Engineer : Doug Snyder
Technician : Glenn Mcnamara
Audio by : Brad Fuller
- PORTS -
* Consoles :
Nintendo NES ("Tengen Tetris"). This port was not licensed by Nintendo and was only released in North America.
- SOURCES -
Game's rom.
Machine's picture.
■ 게임 동영상
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