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■ 스페이스 인베이더 M - Space Invaders M


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게임 제작사 (Making)

Taito / Midway

제작 년도 (Since)

1978년 

카테고리 (Category)

Shooter / Gallery

에뮬 구분 (Emulator)

마메 (MAME)

게임용량 (Size)

5.24 KB

소스 (Source)

mw8080bw.c

타이틀 (Title)

포스터 (Poster)

 


 


캐비넷 (Cabinet)

 


■ 게임 다운로드 (Game Download)

원본롬

(Roms)


10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 알집으로 분할 압축되어 있습니다.

다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주어야 합니다.


원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운받아야 합니다.


invaders.zip


클론롬

(Clone Roms)

세계판 (World ver.)


유럽판 (Europe ver.)


미국판 (America ver.)


아시아판 (Asia ver.)


일본판 (Japan ver.)


라틴판 (Latin ver.)


브라질판 (Brazil ver.)


해적판 (Crack ver.)


인베이전 (해적판, 세트 1, 일반 그래픽)

Invasion (bootleg, set 1, normal graphics)

invasiona.zip


인베이전 (해적판, 세트 2, 저작권 없음)

Invasion (bootleg, set 2, no copyright)

invasionb.zip


인베이전 (해적판, 세트 3, R Z SRL BOLOGNA)

Invasion (bootleg, set 3, R Z SRL Bologna)

invasionrz.zip


인베이전 (해적판, 세트 4, R Z SRL BOLOGNA)

Invasion (bootleg, set 4, R Z SRL Bologna)

invasionrza.zip


기타 (Etc ver.)


에일리언 인베이젼 파트 II Alien Invasion

alieninv.zip


에일리언 인베이전 파트 II Alien Invasion Part II

alieninvp2.zip


코스믹 몬스터즈 2 Cosmic Monsters 2

cosmicm2.zip


코스믹 몬스터즈 Cosmic Monsters

cosmicmo.zip


다스 베이더 Darth Vader

darthvdr.zip


스페이스 인베이더 파트 포 Space Invaders Part Four

invader4.zip


스페이스 인베이더 (Logitec)

Space Invaders (Logitec)

invaderl.zip


스페이스 인베이더 (Model Racing)

Space Invaders (Model Racing)

invadrmr.zip


인베이젼 Invasion (Sidam)

invasion.zip

재트리 스펙터 (세트 1)

Jatre Specter (set 1)

jspecter.zip


재트리 스펙터 (세트 2)

Jatre Specter (set 2)

jspecter2.zip


슈퍼 어스 인베이젼 (세트 1)

Super Earth Invasion (set 1)

searthin.zip


슈퍼 어스 인베이전 (세트 2)

Super Earth Invasion (set 2)

searthina.zip


스페이스 인베이더 (CV 버전)

Space Invaders (CV Version)

sicv.zip


슈퍼 인베이더 (EMAG)

Super Invaders (Emag)

sinvemag.zip


슈퍼 인베이더 (Zenitone-Microsec)

Super Invaders (Zenitone-Microsec)

sinvzen.zip


스페이스 인베이더 (SV 버전)

Space Invaders (SV Version)

sisv.zip


스페이스 인베이더 (SV 버전 2)

Space Invaders (SV Version 2)

sisv2.zip


스페이스 인베이더 (TV 버전)

Space Invaders (TV Version)

sitv.zip


스페이스 어택 II Space Attack II

spaceat2.zip


스페이스 어택 Space Attack

spaceatt.zip


스페이스 워 파트 3

Space War Part 3

spacewr3.zip


스페이스 킹 Space King

spceking.zip


스페이스 워 (Sanritsu)

Space War (Sanritsu)

spcewars.zip


슈퍼 인베이더 Super Invaders

superinv.zip


스페이스 인베이더 Test ROM

Space Invaders Test ROM

tst_invd.zip


■ 원본롬과 클론롬의 차이를 알고 싶다면  바로가기

아트웍

(Artwork)


invaders.zip


아트웍 (Artwork) 설정방법 → 바로가기


매뉴얼

(Manuals)


invaders.pdf


pdf 파일로 된 매뉴얼입니다.

전용뷰어 다운로드 페이지 → 바로가기


- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.


■ 게임 이미지 (Snap Shot)



        


        



■ 게임 설명



타이토 (Taito) 에서 제작해, 1978년 선보인 초기 아케이드 게임.


원시적인 형태의 아주 간단한 슈팅 게임으로 화면 아래에는 플레이어의 발사대와 방어벽이 있으며, (방어벽은 공격을 맞으면 조금씩

파괴된다) 총알을 쏘아 위에서 내려오는 외계인들을 모두 물리치면 다음 스테이지로 넘어가는 게임이다.


단, 외계인이 한 마리라도 맨 아랫줄로 내려오게 되면 플레이어의 기체가 100대가 있든 1,000개가 있든 무조건 게임오버가 된다.

(다만, 아칸베다에서는 적이 아랫줄으로 내려 오더라도 바로 게임 오버는 되지 않으며, 잔기를 한 개 잃고 스테이지 처음부터 다시

시작한다)

그리고 외계인의 수가 줄어들수록 스피드가 빨라져 마지막 1마리만 남으면 사기적인 스피드를 자랑한다.


이 게임은 끝이 없다. 그렇기 때문에 순수하게 하이-스코어 만으로 랭킹이 기록되는 게임으로도 유명하다.

(고로 점수가 억단위 이상으로 올라갈수 있다)


한때는 일본 전국에 100엔 동전 품귀현상까지 일으켰을 정도로 대단한 인기를 누렸던 게임.

(농담이 아닌 게 이 게임이 발매된 1978년엔 100엔 동전이 은행에서 찾기 되게 힘들었다. 그 때문에 500엔 동전을 사용해서 게임을

하는 유저도 많아 500엔 동전도 품귀 현상이 있었다)

대한민국을 휩쓸고 간 스타크래프트 광풍보다도 훨씬 더 하다.


그게 어느 정도 였냐하면,


- 인베이더 하우스 (インベーダーハウス) 라는 게임센터가 각지에 난립했고, 테이블에 인베이더가 설치된 인베이더 찻집

(インベーダー喫茶) 까지 출현했다.


- 이 게임이 등장하면서 빠찡코 업계는 전국적으로 손님들의 발길이 뚝 끊기면서 1980년대 피버가 등장하기 전까지 불황의 바람이

불었다.


- 1시간 만에 기계에 동전이 가득 차서 작동이 안된 일화까지 존재한다. 이 동전들을 옮기다 타이토의 직원들이 몸살나서 크레인

달린 트럭도 동원되었다고 한다. 그런데 트럭마저 무게를 못잡아 쓰러진 경우도 있었다고 한다.


- 이 게임 출시 이후 동전이 순식간에 바닥나서 국가 전반이 허덕이기도 했다.


- 샐러리맨이 월급날, 월급봉투를 이 게임에 모두 탕진해 버렸다는 도시 전설도 존재.


- 판매 당시의 기계 가격은 10 만엔 이었지만, 전성기때에는 수백만엔을 호가해도 금방 팔려 나갔다고 한다.


- 위 영향이 한국의 신문사 광고에도 나왔는데, 당시 판매사가 일본에서 인베이더 오락기로 월 60만엔선의 고수익을 낸다는 내용의

광고를 신문에 내면서 인베이더 오락기를 판매했다.


- 일본에선 게임 중독의 원인 중 하나를 스페이스 인베이더 때문이라 했다.

워낙 이 게임에 중독된 사람들이 많아도 너무 많아서 어쨌든 대단한 인기였다.


가정용으로도 나왔으며 또한 여러 기종으로 컨버전되었고, 인기에 편승해 여러 업체에서 무허가로 복제판 및 변종 버전들을

제작하기도 했다. 세가, 코나미 등의 업체도 이런 식의 변종 버전 제작을 하기도 했다. 타자연습에까지도 수록될 정도.

한컴 타자연습의 전신인 도스용 한글타자에서 '침략자'라는 제목의 게임이 여기서 착안하였다.


이 게임이 나왔을 당시에는 오락실 기계 모니터가 칼라가 아닌 흑백이라서 화면에다 색 셀로판지를 붙여서 가짜로 칼라 효과를

냈었다고 하며, 나중에 발매된 PSP용 컬렉션 소프트에서도 그 버전 게임도 충실하게 재현했다.

또 이 당시에는 저장메체가 천공카드밖에 없어서 외계인 등 스프라이트를 모눈종이에 그려서 했다고 전해진다.


이 게임의 인기는 나중에 남코에서 갤럭시안과 갤러그라는 명작 슈팅게임을 만들게 한 원동력이 되었다.

닌텐도가 동키콩을 시작으로 게임 사업에 뛰어들게 된 계기 또한 이 게임.


정통 후속편으로는 리턴 오브 더 인베이더, 마제스틱 트웰브, 아칸베다가 있다.

가끔 스페이스 인베이더 DX같은 복각판이 나오기도 한다.


버블 보블에도 이 인베이더가 몬스터로 등장한다. 60  스테이지부터 등장하며 일정 시간대에 레이저를 아래로 발사하는 등원작에

충실한 캐릭터.

단, 지상이동 몬스터 중 유일하게 점프가 불가능하며 진 엔딩을 볼 수 있는 슈퍼모드에선 짤린다.


이후 2008년에 타이토에서 스페이스 인베이더 발매 30주년을 기념하여 NDS로 이런저런 요소를 추가한 스페이스 인베이더

익스트림을 발매했다.


또한 아이폰용으로 스페이스 인베이더 인피니티 진이 나왔는데 상당히 획기적.

스테이지를 진행하면서 주인공 기체가 진화하는 특이한 시스템을 취하고 있다.



게임 동영상




 History



Space (c) 1978 Taito.


Quite simply the most influential video-game of all time. A single player moves an armed 'base' left or right along the bottom of the screen and shoots the endless waves of aliens marching relentlessly down the screen towards earth.

There are 4 buildings (shields) at the bottom of the screen that the player can hide behind, but these will eventually be destroyed by either enemy missiles or by direct contact with the themselves. The player's shots will also destroy the shields.

The aliens' descent quickens as they are eliminated, making them harder to hit. A flying saucer will fly across the top of the screen at regular intervals and can be shot to earn extra points.


- TECHNICAL -

Main CPU : 8080 (@ 1.9968 Mhz)

Sound Chips : SN76477 (@ 1.9968 Mhz)

Screen orientation : Vertical

Video resolution : 224 x 240 pixels

Screen refresh : 60.00 Hz

Palette colors : 2

Players : 2

(most non-US versions)

Control : 2-way Joystick

Buttons : 1 (FIRE)

(US upright model)

Buttons : 3 (LEFT, RIGHT, FIRE)

(The US upright model had no joystick)

(US cocktail model)

Control : 2-way control knob

Buttons : 1 (FIRE)


- TRIVIA -

Released in July 1978.

The development of Space only took 3 months, but developing the programming environment alone took almost 6 months.

Space was so popular in Japan that it caused a yen shortage and more coins had to be minted. Many regular produce and goods stores in Japan removed their products and converted into Space parlors overnight, complete with giant speakers broadcasting the 'thump-thump-thump' of the marching . A true classic in every sense of the word.

contains the first attract mode with a sense of humour. It would first display 'PLAY SPACE ' with the 'Y' in 'PLAY' upside-down, and an invader would come along taking the offending upside-down 'Y' and carrying it off the screen, and then coming back with the 'Y' right side up and putting it back in place. The invader would then disappear from the screen. The attract mode would also display 'INSERT CCOIN' and an invader would come along and bomb the offending extra 'C'.

There are exactly 55 per screen and exactly 11 different in-game sounds.

Space was the first arcade game to work its way out of seedy arcades and into pizza parlors and ice cream shops.

The Space phenomenon stunned many conservative adults of the time who were convinced that video-games soured the minds of their youngsters. Residents of Mesquite, Texas, pushed the issue all the way to the Supreme Court in their efforts to ban the illicit machines from their Bible-belt community. A number of reported incidents of juvenile crime began to surface shortly after ' release, adding to its 'controversy'. A girl was caught stealing $5000 from her parents and gangs of youths were reported to have robbed grocery stores just so they would have money to play the game.

About 65,000 units were produced in the U.S. and a reported 350,000 world wide.

Space inspired a catchy hit song by 'Uncle Vic' called 'Space ' released over the spring to summer-time period of 1980. The Pretenders also released an instrumental song called 'Space ' on their debut album in 1980.

A Space unit appears in the 1980 movie 'Midnight Madness', in the 1982 movie 'Jekyll & Hyde... Together Again', in the 1982 movie 'Fast Times at Ridgemont High', in the 1983 movie 'Joysticks', in the 1984 movie 'The Iceman', and in the 1991 movie 'Terminator 2 - Judgment Day'.

A Space unit appears in the ZZ Top music video, 'Legs'.

An upright unit of the Taito release of Space appears in the Nazareth music video 'Holiday'.

Original products :

Space (Taito Corp.)

T.T Space (Taito Corp.)

Space [Trimline model] (Taito America Corp.)

Licensed products :

Space [Upright model] [No. 739] (Midway)

Space [Cocktail Table model] [No. 775] (Midway)

Bootlegs/Hacks list :

Space (Logitec Co., Ltd.)

T.T Space (Logitec Co., Ltd.)

Space (Model Racing)

Space Part Four

Super (EMAG corp.)

Super (Zenitone Microsec)

Super Earth Invasion (Competitive Video)

Super Earth Invasion (Electrocoin, Ltd.)

Alien Invasion Part II

Space War Part Three

Invasion (Sidam)

Invasion (RZ Bologna)

Tilt Invader (NPS)

Darth Vader (unknown)

Clones list :

Beam Invader (Tekunon)

IPM Invader (Irem)

Cosmic Monsters [Upright model] (Universal)

Cosmic Monsters [Cocktail Table model] (Universal)

Cosmic Monsters 2 (Universal)

Space Attack [Upright model] (Video Games, Ltd.)

Space Attack [Cocktail Table model] (Sega)

Space Attack [Upright model] (Sega)

Space Attack [Counter model] (Video Games, Ltd)

Space Attack [Cocktail Table model] (Video Games, Ltd)

Space Attack II (Zenitone Microsec)

Jatre Specter (Jatre)

Space War (Sanritsu)

Space King (Leijac)

Space Intruder (Shoei)

Shuttle Invader (Omori)


- UPDATES -

Clones "CV Version", "SV Version", and "SV Version 2" use the same color monitor and color generator board as "Space Part II", where anything not black will turn red during the explosion of the player's base once the player has been hit by enemy fire (during actual gameplay only, not during attract mode).


- SCORING -

Large Invader : 10 points.

Medium Invader : 20 points.

Small Invader : 30 points.

UFO : 50 to 300 points.


- TIPS AND TRICKS -

* When you start the game, your base will be in the bottom left corner of the screen, below the buildings. Your goal is to blast the into dust. Keep in mind that once the make it to either the right or left edge of the screen, they will drop down a row and head in the opposite direction. You should plan your strategy to prevent them from making it to an edge.

* A good strategy is to start blasting out the columns on the opposite edge of movement. This is if the are moving right, they start blasting out the leftmost columns first. This way, their return trip is longer and you have more time to deal with them.

* Do not attempt to hit the dead center. They fire their laser bombs from dead center and your shots will collide, wasting your shot and letting them move closer to an edge.

* Speaking of shots, you can only have one shot out at a time so make it count.

* Use your buildings to your advantage. 'Peek' around buildings to get shots and blast a hole in the middle of your buildings to give you protection while you knock out columns of . Keep in mind, this protection will only last about 2 columns before the blow open a hole wide enough to destroy your base.

* Every other wave of starts one row lower. Eventually, the waves will start one row above your buildings. Be prepared to do some fast shooting to keep them from getting any lower because once they reach your level, the game is over.

* When you are down to taking out the last invader on a wave, that invader will zip across the screen. The strange thing is that the invader travels faster going left to right than going right to left. Keep this in mind when trying to shoot it.

* The mystery saucer (or UFO) will appear at random times. If you have a good shot at it, try to hit it. Don't go out of your way, however, to go after it; it isn't worth the risk or time wasted.

* The Hidden Message Trick : To get the hidden message, you must do the following :

1) When the demo starts, you need to press the following keys at the same time on the machine : LEFT, RIGHT, FIRE, 1 PLAYER START, 2 PLAYER START.

2) Continue to press these keys rapidly as fast as you can.

3) If you are successful, the message ('TAITO COP') will appear under the high score.

* Shot Counting Trick : To get 300 every time you hit the mystery saucer. It is named the 'Furrer Trick' named after Eric Furrer who perfected it. To do this trick, perform the following :

1) Once the new level begins, start counting the shots from your base.

2) When you have fired 22 shots, stop shooting and wait for the mystery saucer.

3) Use the 23rd shot to blast the mystery saucer.

4) After this, start counting shots again, this time count only to 14.

5) Use the 15th shot to hit the mystery saucer.

6) Continue using the 14 shot rule until the level is finished.

7) At the next wave, start with the 22 shot rule, then use the 14 shot rule to finish that wave.

8) Remember, all shots count regardless of hits or misses.

* Eric Furrer writes : Here's a variant of the Counting Trick that most people don't know and it's the exact trick I used to play that darn game for 36 hours over 20 years ago. The shot count trick works great for level 1,2,3 but you can't use 22-14-14 counts for mystery ships on the 4th wave because the are too low. If you wait around for the ship after 22-14, then the will be down too quick and you will surely die. Most players at this point do a 22 count and abandon the remaining 14 counts and just clear the board. This slows point accumulation.


My solution is simple and the shot count works in progressions as well : On the 4th wave count 22, wait, and clobber the 300. Now instead of counting 14, shoot the 29 in the bottom rows and get the ship. Now the are high enough to do two more 14's.

Here's the grid for rolling the machine's score in about 6 minutes by the forth wave using 29. Otherwise, you'd have to wait until the 5th wave. Seems minor, but it saves 30 seconds per roll, which could mean a 30 minute lead against a good player on a head to head speed match, a difference of about 50,000 points!


1st wave - 22, 14, 14, 14, 14, 14 (bonus = 3000 + 990 = 3990 first wave) 

2nd wave - 22, 14, 14, 14 (bonus = 1200 + 990 = 2190 total score now = 6180) 

3rd wave - 22, 14, 14, 14 (bonus = 1200 + 990 = 2190 total score now = 8370) 

4th wave - 22, 29, 14 (bonus = 900 + 990 = 1890 total score now = 0260 or 10260) (if you counted 22, 14, you couldn't get the 3rd 14 without severe risk of death row) 

5th wave - 22, 29, 14 (same as 4th wave)

6th wave - 22, 14 

7th wave - 22 14 

8th wave - 22 

9th wave - 22


Then back to the first wave!!


- SERIES -

1. Space (1978)

2. Space Deluxe (1979)

3. Return of the (1985)

4. Majestic Twelve - The Space Part IV (1990)

5. Space DX (1994)

6. Space '95 - The Attack of Lunar Loonies (1995)

7. Space Virtual Collection (1995, Nintendo Virtual Boy)

8. Space Anniversary (2003)

9. Space Evolution (2005, Sony PSP)

10. Space Revolution (2005, Nintendo DS)

11. Space Extreme (2008, Nintendo DS, Sony PSP)


- STAFF -

Designed & programmed by : Tomohiro Nishikado


- PORTS -

* Consoles :

Atari 2600 (1978)

Atari 5200 (1982)

Emerson Arcadia (1982) : title later changed to "Alien ".

Atari XEGS

Sega SG-1000 (1983)

Nintendo Famicom (1985)

Nintendo Game Boy (1991)

Sega Saturn (1996)

Nintendo Super Famicom (1997) : Released in Japan in 1994 as "Space : The Original Game". This port is actually "Space DX" sans the "Parody Game Mode". 

Sony PlayStation (1999) : Remake by Activision

Nintendo 64 (1999) : Remake by Activision

Nintendo Game Boy Color (1999) : Remake by Activision

Bandai WonderSwan (1999)

Nuon (2000, "Space XL")

Nintendo Game Boy Advance (2002) : Remake by Activision

Sony PlayStation 2 (2003, "Space Anniversary")

Nintendo DS (2005, "Space DS") : Contains Classic and New Age mode.

Sony PlayStation 2 (2005, "Taito Memories Vol. 1") : Japanese release

Sony PlayStation 2 (2005, "Taito Legends")

Microsoft XBOX (2005, "Taito Legends")

Sony PlayStation 2 (2005, "Taito Memories Vol. 2")

Sony PSP (2005, "Space - Galaxy Beat") : Japanese release.

* Computers :

Exidy Sorcerer (1978, "")

Microtan 65 (1980, "Space Invasion")

TI99/4a (1981, "TI " ?Texas Instruments)

Tandy Color Computer (1981, "Space Assault")

Tandy Color Computer (1981, "Color Space ")

Vic 20 ("Avenger")

Commodore C64 (1982, "Avenger")

BBC B (1982, "Super " ?Acornsoft)

Sinclair ZX-Spectrum (1982, "Spectral " ?Bug-Byte)

Sinclair ZX-Spectrum (1982, "Space Raiders" ?Sinclair Research)

Sinclair ZX-Spectrum (1982, "" - Artic Computing (UK))

Oric (1983, "Oric " ?Arcadia Software)

MSX (1984)

Tandy Color Computer (1985, "Super Vaders")

Commodore C64 (1987, "Arcade Classics")

Tandy Color Computer 3 (1988, "Space Intruders") : wave 9 is similar to wave 5 of "Phoenix".

Commodore Amiga (1988, "Amoeba ") : included in the cover disk that came with the ST/Amiga Format Magazine (November 1988, Issue number 5).

Atari ST (1989)

X68000 (1989)

Zx-Spectrum (1993, "" - Design Design Software (UK)) : published exclusively on magazine covertape, appeared on side A of covertape "Your Sinclair issue 85: Christmas Collection 2".

PC [MS-DOS] (1997, "Champ " - CHAMProgramming)

PC [Windows] (1999) : Remake by Activision

VTech Laser-VZ ("Vz ")

Apple II ("Apple Invader")

PC [MS Windows] (2003, "Space Anniversary")

PC [MS Windows] (2005, "Taito Legends")

PC9801

* Others :

LED handheld game (1980 - Entex (black version))

LED handheld game (1981 - Entex (grey version))

LCD handheld game (1982 - Tiger Electronics)

LCD handheld game with calculator (1982 - Tiger Electronics)

LCD handheld game (larger LCD) (1984 - Tiger Electronics)

VFD handheld game (19?? - Gakken)

LCD handheld game (1999 - Systema)

Arcade Legends : Space TV Game (2004 - Radica Games)

Mobile Phones (2007, "3D Space ")


- SOURCES -

Game's rom.

Machine's picture.



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