노루쿤의 에뮬랜드


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 초보자 필독사항

 

마메(Mame)란 무엇인가??

■ 마메 (Mame)란 무엇인가?? Multiple Arcade Machine Emulator의 약자. 말그대로 오락실 게임 기계의 CPU, 비디오, 사운드등을 가상으로 구현해서 기판에서 PC로 덤프된 롬파일을 실행시키는 에뮬레이터.

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[초보자 필독!] MAME 초보자를 위한 게임실행 방법

■ [초보자 필독!] MAME 초보자를 위한 게임실행 방법 ● 본 설명은 초보자를 위해 작성된 설명입니다.  천천히 읽고 따라 해보시면 충분히 게임을 실행하실 수 있습니다. ● 현재 제가 사용하고

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마메 바이오스 v0.210 ( mame biso pack v0.210 )

마메 바이오스가 필요로 하는 롬파일을 위해 "roms" 폴더에 넣어주세요. 다운로드 후 압축을 풀고 생성된 zip 파일 형식의 바이오스를 "roms" 폴더에 그대로 넣어주시면 됩니다.  파일 다운로드

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고전게임 블로그

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마메 부모롬과 클론롬의 차이

■ 마메 부모롬과 클론롬의 차이 - 게임이 처음 발매될 때, 각 나라별로 언어가 다르거나 그 나라 사정에 맞춰서 내부코드가 약간씩 수정되어 나옵니다. 그래서 같은 게임이라도 미국버전, 유럽

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TIP 
 
 

잘 모르시는 분들은 위 내용들을 확인하시고 진행하시면 수월하게 게임을 하실 수 있습니다.


 철권 - Tekken

   게임 제작사 (Making) - Namco

   제작 년도 (Since) - 1994년

   카테고리 (Category) - Fighter / Versus

   에뮬 구분 (Emulator) - 마메 (Mame)

   게임용량 (Size) - 13.8 MB

   소스 (Source) - namcos11.c

 게임 이미지 (Snap Shot)

 타이틀 (Title)


 포스터 (Poster)


 캐비넷 (Cabinet)


 Marquee


 Control Panel


 

 게임 다운로드 (Game Download)

10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 반디집으로 분할 압축되어 있습니다.

다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주셔야 합니다.

 

원본롬 (Roms)

tekken.z01
10.00MB
tekken.zip
3.80MB

원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운 받아야 합니다.


클론롬 (Clone Roms)

철권 (아시아판, TE2/버전 B) Tekken (Asia, TE2/VER.B)

tekkenab.zip
1.46MB



철권 (아시아판, TE2/버전 C) Tekken (Asia, TE2/VER.C)

tekkenac.zip
1.46MB



철권 (일본판, TE1/버전 B) Tekken (Japan, TE1/VER.B)

tekkenjb.zip
1.46MB

 

 구동 에뮬레이터

 

마메 플러스 v0.145

■ MAME Plus! v0.145u5 r5002 x64 x86 마메 롬파일들을 구동시켜주는 에뮬레이터 다운로드 후 압축해제하고 생성된 "mamepgui.exe" 를 실행하세요. ■ 다운로드 64비트 32비트

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 게임 설명

남코에서 만든 대전액션게임. 철권 시리즈의 첫 작품.

철권 1은 세가의 버추어 파이터와 유사한 게임이란 느낌이 강했던 작품으로, 밸런스나 여러면에서 그다지 훌륭하지 못했지만

쌩 폴리곤이던 버추어 파이터와 달리 공들인 텍스쳐 맵핑 기법으로 좀더 부드럽고 멋진 그래픽을 뽑아내었다.

그러나 바로 다음달에 버추어 파이터 2가 나와서 이런 비교는 다소 무색하다.

허나 독특한 게임성과 플레이스테이션으로의 초월이식으로 높은 인기를 구가하게 된다.

PS 1판의 경우는 처음에 주어진 8명의 캐릭터들로 모두 클리어하면 숨겨진 캐릭터들을 해금 가능하며, 헤이하치도 마찬가지다.

다만 카즈야의 히든 캐릭터인 '데빌 카즈야'의 해금 조건이 까다롭다. 맨 처음 로딩화면에 나오는 갤러그 미니 게임을 노미스

퍼펙트 올클리어로 깨야한다는 것이다! 이 까다로운 조건을 달성하면 데빌 카즈야를 얻을 수 있다.

지금 시점에서 캐릭터 선택화면 및 엔딩 동영상의 3D 렌더링된 캐릭터들의 얼굴은 웃음만 나온다.

하지만 3D게임 초창기였던 당시에는 그것도 대단하다는 느낌을 받기에 충분했다.


1. 버추어 파이터와의 비교

 

버추어 파이터를 베꼈다는 이야기를 피하기 위해 꽤나 의식한 작품이기도 하다.

- 버추어 파이터에 없는 가드불능기와 10단 콤보가 처음으로 등장하여 약간 화제가 되었다.

(이때의 10단 콤보는 입력 타이밍을 고려하지 않았기 때문에, 특정 버튼 여러개를 한꺼번에 누르는 행위를 5 ~ 6번 하는걸로

10단 콤보가 나가기도 했다)

- 각 캐릭터마다 중간보스가 있어, 총합하면 (데빌 카즈야를 포함하여) 캐릭터가 18명이다.

(이때의 중간보스는 대부분 기존 캐릭터에서 별로 바뀌지 않은 캐릭터였고 아케이드에서는 선택 불가능했다가 플스 이식판에서야

선택이 가능해졌다. 꼭 기존캐릭터에서 변화가 거의 없었던 경우도 있었지만 간류같은 독자적 캐릭터도 있었다. 물론 잭의 기술이

몇개 있었지만, 게다가 리 차오랑이나 왕진레이, 쿠마같은 여러 캐릭의 짬뽕버전도 있다)

 

철권 2부터는 중간보스도 메이저 캐릭터 화. (백두산과 카자마 준의 경우인데 원래는 카자마 준이 메인 캐릭터이고 백두산이

마샬 로우의 중간보스로 나오게 되어 있었다. 그러나 기판변경으로 둘의 포메이션이 바뀌어서 백두산이 일반 캐릭터, 카자마 준이

마샬 로우의 중간보스로 나오기도 했다. 물론 당시 백두산의 성능이 매우 좋았는지라 특히 삼연차기의 마지막 차기는 가불판정을

먹으면서 당해낼 적수가 없다시피 했다)

철권 3부터는 중간보스가 한명으로 고정.


2. 특징

공중콤보 데미지 보정이 없던 시절이라 카즈야의 풍신권 콤보가 미친듯이 강했다.

말도 안되는 기본잡기 거리를 자랑했던 킹도 만만찮은 사기캐릭터. 그래픽적 측면에서는 버추어 파이터 1에도 있었던 광원처리가

없었지만, 대신 버추어 파이터 1에 없었던 텍스처 매핑을 사용했고 게임이 버추어 파이터 1보단 부드러운 60프레임으로 움직였기

때문에 나름 어깨를 나란히 할 수 있는 그래픽이었다. '철권'이라는 제목을 부각시키고 싶었는지 주먹이 얼굴만큼 크게 과장 되어

있었다는 점도 재미있었지만 철권 2부터는 정상적인 주먹 크기가 되었다.

 

좀 더 추가하자면 킹을 비롯한 여러 캐릭들이 다 만만찮은 사기성을 보여줬다. 사실 킹이 무서웠던 이유는 잡기의 리치도

있었지만 이 오른잡기로 시작하는 이후의 파생 패턴 때문에 심리전만 잘 굴리면 잡기 한번으로 그 라운드 접수도 할 수 있을 정도

였기 때문이다.

예를 들어 잡기를 앉아서 피할 수 있지만 중단기를 막을 수 없고, 이 중단기 중에 가드시 상대가 가드가 해체되는 기술이 있는데

이 기술을 재차 입력시 다운되고 이후는 잡기를 성공 했을때와 똑같은 심리전이 이행 가능하다.

그 외에도 폴의 66RK를 가드시 가드가 해체되어 붕권을 막을 수 없다든지 니나의 원투포나 트리플 미들 하이킥이 둘다 1타

히트시 전타확정이고 이후 66RK로 상대에게 다운 공격을 먹일 수 있었는데 이후 니나가 재차 66RK를 입력하면 극기상을 할 수

없는 상대는 죽을때까지 맞았고 일어나서 가드를 한다쳐도 가드가 해체돼서 이후 니나의 기상킥을 맞고 재차 다운된다.

애초에 니나의 연속잡기를 풀 수가 없다.

전체적으로 공격의 데미지가 높았고 게임의 조정이 미흡한 부분이 많아서 마샬, 미셸 할것 없이 전 캐릭터 다 사기성 기술들이

많았던 시절이다. 다 개캐여서 오히려 밸런스가 맞는 상황.


3. 출전 캐릭터

왼쪽부터 요시미츠, 니나, 로우, 카즈야, 폴, 잭, 킹, 창


4. 기타

이 시절, 철권 업소용 기판 판매량의 절반을 한국에 팔았다는 이야기가 모 게임잡지에 있었다.

(좀 더 정확히는 철권 2 시절 돌았던 이야기로 실제 버파 2에 비해 기판 가격이 무척이나 저렴했기에 영세한 오락실 업주도 구매할

수 있었기에 가능한 일이었다) 이후 남코의 대전 액션게임에 한국인 캐릭터가 빠지질 않게 된다.

 

여담으로 개발 초기부터 발매 바로 전까지 마샬이 계속 "로우 더 드래곤"으로 알려졌던 탓에 기판과 사운드에 자취가 남아있으며

플레이 도중 마샬을 고를 시 로우만 들리게 "로우 더 드래곤" 부분을 편집했고, 이후로 마샬과 포레스트는 계속 "LAW"로만

표기되다가 태그 2에서는 구분을 위해 풀네임이 표기되었다.

(2에 들어서 마샬 로우로 정정되었고 콘솔판 철권 1의 마샬 1p 복장 앞면에 이름이 바뀐 자취 (검은 네모칸 안에 빨간 글씨로

LAW MARSHALL이 적힌 노란 쫄쫄이,뒤에 적힌 글자는 03 Iron Fist) 가 남아있다) 

 History

Tekken (c) 1994 Namco.

 

World's 8 best martial artists emerge into 'The King Of Iron Fist Tournament' for winning the title of King of

Iron Fist and a large purse of prize money. Every artist will try his best to defeat Heihachi and win the prize

money and fame.

 

- TECHNICAL -

Namco System 11 hardware

Game ID : TE

Main CPU : PSX (@ 16.9344 Mhz), M37710 (@ 16.384 Mhz)

Sound Chips : C352 (@ 16.384 Mhz)

Screen orientation : Horizontal

Theoretical maximum video resolution : 640 x 480 pixels

Video resolution (boot-up colour bar test) : 256 x 240 pixels

Video resolution (in-game) : 512 x 240 pixels

Video resolution (test mode) : 640 x 240 pixels

Screen refresh : 60.00 Hz

Palette colors : 65536

Players : 2

Control : 8-way joystick

Buttons : 4

=> [1] LP, [2] RP, [3] LK, [4] RK

 

- TRIVIA -

Released in December 1994.

The title of this game translates from Japanese as 'Iron Fist'.

The game was originally going to be called 'Rave War'.

The music in was recycled in " 2" for all except Venezia and the Character Select BGM. Marine Stadium -

Bruce, Monument Valley -> Armor King, Angkor Wat -> Kunimitsu, Fiji -> Roger, Windermere -> P.Jack,

Acropolis -> Kuma, Chicago -> Lee, Szechwan -> Wang, Kyoto -> Ganryu, King George Island -> Anna.

Some of the characters' sound effects are recycled for other characters :

Kazuya and Lee

Yoshimitsu and Kunimitsu

Nina and Anna

Jack, P.Jack, Ganryu and Heihachi

King, Armor King and Kuma

Law, Paul, Michelle and Wang have their own individual sounds.

Interestingly, Kunimitsu had Yoshimitsu's voice, although Kunimitsu is a female character.

Why Namco decided not to use Michelle's or Nina's voices no-one knows.

Law was originally going to be called 'Dragon'. This name remained on his PL1 outfit.

In the sound ROM, the announcer says 'Law the Dragon', but this was cut to just say 'Law' afterwards.

This is why the announcer's voice sounds cut off mid-sentence.

The boss characters mostly share the same moves as the 8 playable characters, with more moves added

(e.g. Heihachi gains the 'Hammer to Power Punch' from Paul). While the boss characters share the same

moves as the regular characters, they are also given extra moves for extra difficulty.

Similarity of the boss characters :

Heihachi : Kazuya

P.Jack : Jack

Ganryu : Jack

Kuma : Jack

Lee : Law

Anna : Nina

Wang : Michelle

Armor King : King

Kunimitsu : Yoshimitsu

Paul was never 'cloned' by any character.

Heihachi was given Paul's 'Hammer to Power Punch' & 'Heavy Power Punch' (a.k.a. Deathfist, a fan name).

P.Jack was given Paul's 'Hammer to Power Punch'.

Kuma was given Michelle's 'G-Clef Cannon'.

Wang was given Paul's 'Heavy Power Punch'.

Armor King was given Kazuya's 'Rising Uppercut' & 'Dragon Uppercut'.

Anna was given Law's 'Crescent Kick'.

Lee was given Paul's 'Double Hop Kick' combos and Kazuya's 'Left Splits Kick'.

Ganryu received the only hidden (non-layable) moves of the game - left and right handed versions of the

'Palm Combo'. Players would find this move later in " 2".

Kunimitsu remained unchanged and shared every Yoshimitsu move (however the CPU never used the sword 

moves or the 10-hit combo against a player).

/ Namco Game Sound Express Vol.17 [Victor Entertainment - VICL-15039 - Mar 24, 1995]

 

- UPDATES -

REVISION 2 :

* Software version : TE1/VER.B (Japan)

* Software version : TE2/VER.B (World)

* Build date : 17:53:08, DEC 9 1994

REVISION 3 :

* Software version : TE2/ER.C (World)

* Software version : TE4/VER.C

* Build date : 15:07:12, JAN 12 1995

REVISION 4 :

* Software version : TE5/VER.A

* Build date : 22:16:57, MAR 23 1995

 

- TIPS AND TRICKS -

* If you attempt to throw an opponent but it doesn't connect properly, the opponent will yell in a hurt

manner.

This can be done if you're slightly out of range (only just connect but miss), if the opponent is in the air, and

also if they have their back turned. It's funny when you perform this against Yoshimitsu, as he will say 'Ow!'

even though he wasn't hurt in any way!

* The slowest recovering move in the game is Jack's 'Body Press'. If Jack doesn't fully connect with the

opponent, he will fall over and automatically stagger backwards, leaving himself open to lots of attacks.

On the other side, if you happen to be crushed by Jack, you will be stuck on the ground for an even longer

time.

* The most powerful move in the game is Jack's 'Gigaton Punch', at 128 damage points and an instant KO.

The player must wind up by rotating the stick 5 times, with the announcer counting, and press Left Punch to

complete the move. Failure to do so will leave Jack winding his arm for a short while and you can't move or

block until he powers back down. Left Punch can be pushed during any wind-up but will do less damage the

shorter the wind-up is.

* Nina has a special throw called the 'Back Hand Slap'. This unique throw can be linked to more damaging

moves, in the form of an unblockable combo. Anna (CPU) has a toned down version of the same move with

only one follow-up (Arm Snap).

- Back Hand Slap : In a quarter circle motion roll the stick D,DF,F and press LP+RP to initiate the throw.

This throw is not very damaging and is the only throw to leave the opponent still standing. On its own it

does 15 damage.

- Arm Break : Right after grabbing the opponent with the above move, quickly press LP,LK,RP,LP.

Nina will grab her opponent's arm and bend it backwards. 20 damage (total 35).

- Double Arm Break : If you thought breaking one arm was enough, the 'Silent Assassin' will turn around

again and break both her opponents arms at the same time. This is done right after the animation changes

to 'Arm Break' by pressing LK,LP,RK,LP+RP,LP+RP in the short amount of time. 25 damage (total 60).

- Falling Arm Break : An alternative combo to the Arm Break. Nina will instead fall on top of her opponent's

broken arm causing more damage. This is done right after the animation changes to 'Arm Break' by pressing

RP,LP,LK,RK,LP+RP in the short amount of time. 25 damage (total 60).

- Arm Snap : Another Back Hand Slap follow-up. Right after grabbing the opponent with the first move,

quickly press LK,RK,LK,LP+RP.

Nina will wrestle her opponent to the ground and break their arm. 30 damage (total 45).

* Michelle is the only character in to have a back throw; a special throw which would be available to all

characters as of " 2" and later. Wang (CPU character on stage 8) also has this throw. If you are caught in this

move, hold Down to duck the throw.

Spin Behind to Behind Back Suplex: Press Back+RP (spin on hit), then hold LP+RP to initiate back throw.

12+45 damage (total 57).

* Some moves are not blockable if done in sequence : King's 'Exploder' and 'Running Exploder' can be

followed up to a rising kick, as can Nina's 'Forward Flip Kick'.

The rolling cross chop (all character except Jack)

from the ground also has a similar property if a simple left or right punch is made. You can do basic juggle

moves (air combos) from this feature.

* 10-it Combos (buttons : LP=1, RP=2, LK=3, RK=4) : These must be timed so each move corresponds with

each hit (or, take advantage of the 'feature' which lets all buttons pressed at once count as each hit after the

first). This was fixed in the PlayStation version and later games.

Yoshimitsu : 1,2,1,4,4,4,1,1,1,1

Nina : 1,2,1,2,3,3,2,1,2,4 (alt : d/f+1,2,1,2,3,3,2,1,2,4, alt.2 : f+2,1,2,3,3,2,1,2,4)

Law : d/f+1,2,2,1,3,3,3,4,3,4

Paul : 1,2,3,1,4,1,2,4,2,1

Kazuya : f,f+2,1,2,2,3,4,4,1,2,1

Jack : d+2,1,1,1,2,1,2,1,1+2,1+2 (quick press down+2 to start)

King : 1,2,1,1,2,4,4,4,1,3 (alt : f+2,1,2,2,4,4,4,1,3)

Michelle : 2,1,1,2,3,3,3,4,4,1

 

- SERIES -

1. 1 (1994)

2. 2 (1995)

3. 3 (1996)

4. Tag Tournament (1999)

5. 4 (2001)

6. Advance (2001, Nintendo Game Boy Advance)

7. 5 (2004)

8. 5 Dark Resurrection (2005)

9. 6 (2007)

10. 6 - Bloodline Rebellion (2008)

11. Tag Tournament 2 (2011)

 

- STAFF -

Director & Main designer : Seiichi Ishii

Coordinator : Masamichi Abe

Game maintenance : Teruaki Konishi, Masahiro Kimoto, Yutaka Kounoe

Design supervisor : Satoru Yamada

Character designers : Kunihiko Nakata, Masanori Kimura, Yoshihisa Yaguchi, Kenichi Isozaki

Motion designers : Hitoshi Matsuda, Masahiro Onoguchi, Shigeo Sasaki, Kaname Takai, Tetsuya Okamoto

Visual designer : Hiroko Ohnishi

Logo & Graphic designer : Hideaki Ito

Program supervisor : Katsuo Nakamura

Main programmer : Masanori Yamada

Game programmer : Naoki Ito

System programmer : Yoshihito Saito

Stage & Effects programmer : Toshihiro Itou

Motion picture & Enemy programmer : Kiyomi Moriya

Management of VRAM : Tetsuya Funatsu

Model convert programmer : Norimasa Matsuura

Tool support : Kazuyuki Nikaido, Naoto Hanai

Test mode programmer : Takayasu Yanagihara

Sound designers : Yoshie Takayanagi, Yoshie Arakawa, Kazuhiro Nakamura

Producer : Hajime Nakatani

Voice : Alex Easley, Ginga Banjou (Heihachi), Lisa Hart, Robb Satterwhite, Lynn Harris (Nina Williams)

 

- PORTS -

* Consoles :

Sony PlayStation (1995) : On this version, the Marine Stadium stage was renamed to just Stadium.

The AI is also much easier. On the Stadium stage, a big screen reflects you fighting, just like the mirror on

the 2 Devil stage. The music is remixed by default, including the Kazuya intro, but has the option of selecting

the original arcade music, however there's no 'arcade' Kazuya intro music. The eight boss characters, as well

as Heihachi, can also be unlocked on this game, and have some updated moves from 2 thrown in. Jack's

'raaah' sound (heard during Lift Up throw) is missing, however P.Jack has it, but P.Jack's 'mreeyah' sound has

been replaced by it.

Sony PlayStation 2 (2005, " 5 Ultimate Collectors Edition")

Sony PlayStation 2 (2005, "NamCollection") : Japan release only.

Sony PlayStation 2 (2005, " 5") : Available in the Arcade History mode.

This game is an updated version of the actual arcade version, with fewer options and no coin settings.

The Marine Stadium stage has been renamed to Stadium again. The characters have the arcade AI, but are

given sampled sound effects like the PlayStation version.

 

- SOURCES -

Game's rom.

Machine's picture.


 

- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.

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