노루쿤의 에뮬랜드


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■ 그라디우스 / 네메시스 - Nemesis


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게임 제작사 (Making)

Konami

제작 년도 (Since)

1985년 

카테고리 (Category)

Shooter / Flying Horizontal

에뮬 구분 (Emulator)

마메 (MAME)

게임용량 (Size)

119.69 KB

소스 (Source)

nemesis.c

게임 이미지 (Snap Shot)

 

       


       


       


       


       


       


타이틀 (Title)

포스터 (Poster)

 


 


캐비넷 (Cabinet)

 


■ 게임 다운로드 (Game Download)

원본롬

(Roms)


10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 알집으로 분할 압축되어 있습니다.

다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주어야 합니다.


원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운받아야 합니다.


nemesis.zip


클론롬

(Clone Roms)

세계판 (World ver.)


네메시스 (세계판?)

Nemesis (World?, ROM version)

nemesisuk.zip


유럽판 (Europe ver.)


미국판 (America ver.)


아시아판 (Asia ver.)


일본판 (Japan ver.)


그라디우스 Gradius

(Japan, ROM version)

gradius.zip


라틴판 (Latin ver.)


브라질판 (Brazil ver.)


해적판 (Crack ver.)


기타 (Etc ver.)


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아트웍

(Artwork)


아트웍 (Artwork) 설정방법 → 바로가기


매뉴얼

(Manuals)


pdf 파일로 된 매뉴얼입니다.

전용뷰어 다운로드 페이지 → 바로가기


- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.


■ 게임 설명



코나미에서 1985년 5월 29일 내놓은 아케이드용 횡스크롤 슈팅 게임. 그라디우스 시리즈의 첫 작품이다.


패미컴을 시작으로 MSX, 코모도어64 등의 각종 컴퓨터, PC엔진, 세가 새턴, 플레이 스테이션, PSP, NDS 등 수많은 기종으로

이식되었다.

모바일 게임으로도 두 가지 버전이 나왔으며, 그중 나중에 나온 '그라디우스 완전판'은 한때 우리나라에서도 LGT 한정으로 서비스

되었다.


자사의 1981년작 '스크램블'에서 '대지 공격용 미사일과 지형의 존재'를 따와 발전시킨 게임으로, 개발 초기 단계에서의 제목은

'스크램블 2' 였으나 결국 지금과 같이 바뀌었고, 하나의 독자적인 큰 시리즈를 시작하게 된다.

정작 그 스크램블은 지금 '그라디우스 0' 이라는 별명으로 불리고 있는 슬픈 상황이 되었다.


다른 슈팅게임과 차별화되는 파워업 캡슐과 게이지에 의한 독특한 파워업 시스템, 당시의 게임들보다 훨씬 뛰어난 그래픽, 멋진

BGM 등으로 횡스크롤 슈팅게임 계열의 전설적인 존재로 군림하게 된다.

그리고 이 게임의 영향으로 이후에 나오는 슈팅게임들은 각 스테이지별로 다채로운 테마를 갖게 되었다.

(이전까지는 스테이지 분위기는 비슷하고 적들이 다르게 나오는 정도의 수준이 많았다)


당시에는 '이렇게 어려운 게임을 몇 주나 돈다는건 말도 안된다' 라는 말이 나올 정도로 고난이도였다.


참고로 이 게임의 패미컴판은 비기 코나미 커맨드가 최초로 도입된 게임이었다.


원래 BGM에 제목이 없었기에 나중에 OST가 나오면서 제목을 전부 새로 붙여야 했다는 일화가 있다.

게임 내 BGM은 아니지만, 초기 아케이드판 기동시 흘러나오는 모닝 뮤직으로도 유명하다.


패미컴 이식 이후의 인기에 힘입어 보드게임으로도 나왔는데, 당시 인기있는 소년 점프계열 만화 및 비디오 게임, 건담, 예능프로

등을 소재로한 보드게임 시리즈인 반다이의 파티죠이 시리즈 일원이기도 하다.


국내에서 이를 해적판으로 찍어내던 보드게임 회사에서도 이 보드판의 해적판이 둘 나왔는데 (하나는 죨리시리즈로 유명한 판본)

죨리시리즈의 판본 명칭은 빅 하이퍼. (나머지 하나는 제목이 그라디우스 그대로다)

보드게임치고는 원작의 파워업 시스템등 여러가지 요소를 보드게임에 알맞게 재현한 완성도라고 한다.


발매 후 수년이 지나고 본 게임의 BGM을 메들리 형식으로 리믹스한 음악인 GRADIUS -FULL SPEED- 가 비트매니아

IIDX 10th Style에, 2012년엔 GRADIUS 2012가 비트매니아 IIDX 20 tricoro에 수록되었다.


■ 스테이지 일람


스테이지 내용 / 부 보스 / 보스 / BGM 순으로 표기.

공중전 BGM은 Beginning of the History


1스테이지 - 화산 / 화산 / 빅 코어 / Challenger 1985

2스테이지 - 스톤 헨지 / 저브 / 빅 코어 / Beat Back

3스테이지 - 모아이 / 마더 / 빅 코어 / Blank Mask

4스테이지 - 역화산 / 아이언 메이든 / 빅 코어 / Free Flyer

5스테이지 - 촉수 / 촉수 / 빅 코어 / Mazed Music

6스테이지 - 세포 / 없음 / 세포핵 / Mechanical Globule

7스테이지 - 요새 / 전자 배리어 / 마더 컴퓨터 / Final Attack



보스전 BGM은 Aircraft Carrier


■ 파워업 일람


스피드 업 - 기체의 스피드를 올린다. 최대 5단계까지 올라간다.

미사일 - 45도 아래로 발사되어 지면을 타고 이동하는 미사일. 노멀 샷보다 위력이 강하여 해치를 한방에 박살낸다.

더블 - 샷을 전방으로 한 발, 45도 위로 한 발을 쏜다. 두 발이 다 없어져야 다음 세트가 발사가능.

레이저 - 적을 관통하는 길고 강력한 레이저를 발사한다. 레이저의 굵기는 매우 얇지만 판정이 보기보다 상당히 커서 대충 쏴도

적들이 전멸한다. 기체의 Y좌표를 따라 움직이며 이것을 이용한 '와인더'라는 전법이 있다.

옵션 - 기체의 움직임을 그대로 따라하는 분신. 최대 4개까지 달 수 있다.

? - 기체 전방에 두 개의 톱니형 방어막을 장착한다. 기체 전방만 막을 수 있으며 내구력은 16발. 이때는 이름이 없었으나 후에

'실드'라는 이름이 붙게 된다.

이 실드의 판정이 빅 바이퍼 보다 크므로, 평소엔 안 맞을 것도 실드는 맞아서 내구도가 감소하다가 박살나는 경우가 있다.

내구도가 감소할 수록 그래픽 상의 크기가 작아진다.

이 뒤로 대부분의 시리즈의 전통중 하나로서, 빅 바이퍼는 이 구성의 파워업은 꼭 달고 나온다.

파로디우스 시리즈에 출연할 때도 거의 이 파워업을 달고 나온다.

간혹 실드 대신 이후 시리즈에 나오는 포스 필드를 장착하기도 한다.

오토메디우스 시리즈의 아오바 아노아의 기본 파워업 구성도 저 구성이다.



■ History



Nemesis (c) 1985 Konami.


A superb and demanding shoot'em up that shares - along with Irem's "R-Type" - the distinction of being a true innovator of its genre and, again like R-Type, completely revolutionized the humble shoot-em-up.

' eye-catching graphics guaranteed gamer interest but it was the game's genius 'weapon upgrade' system that really made the difference. Never before could players actually CHOSE how to upgrade their ship. Destroying waves of enemies would often see the player reward with an 'orb' that could be picked up. The player could collect up to six orbs and could effectively 'buy' an upgrade from the six displayed at the bottom of the play area (speed-up, bombs, double, laser, multiple - which are orbs that follow the player's movements and add greater firepower - and a mystery 6th upgrade that is marked with an '?'). Game difficulty increases depending on how many power-ups the player has, so it is sometimes advantageous to NOT power-up your ship too much.


- TECHNICAL -

Game ID : GX400

Main CPU : 68000 (@ 9.216 Mhz)

Sound CPU : Z80 (@ 3.579545 Mhz)

Sound Chips : (2x) AY8910 (@ 1.789772 Mhz), K005289 (@ 1.789772 Mhz), VLM5030 (@ 3.579545 Mhz)

Screen orientation : Horizontal

Video resolution : 256 x 224 pixels

Screen refresh : 60.61 Hz

Palette colors : 2048

Players : 2

Control : 8-way joystick

Buttons : 3


- TRIVIA -

Released in November 1985.

This game is known outside Europe as "Gradius".

First shoot-em-up with serious power-ups.

Designers did a lot of tries before they fixed the design of the ship. They did at least 100 different versions. And among all of them, there was a ship that leaved a light trace behind him when he moves. It was from an evolution of this concept that was born the 'Options system'.

Alfa Records released a limited-edition soundtrack album for this game (Konami Game Music Vol.1 - 28XA-85) on 27/06/1986.

Apollon Music released a limited-edition soundtrack album for this game (Original Sound of Gradius - KHY1016) on 05/05/1987.

Interesting note : Several Konami arcade games ("Gradius", "Parodius Da! - Shinwa kara Owarai e", "Salamander", etc...) have the default high score set at 57300. '573' refers to Go-Na-Mi kana letters, a play of word for 'Konami'.

Bandai released a board game (in Japan only) based on this video game (as "Gradius") in 1986 : The board is split into 8 sections, each with its own rules. The things that remain the same are that each uses a square-grid for movement, and you can power up your ship by getting the capsules.


- TIPS AND TRICKS -

* Weapons

1) Speed Up: Alters your ship's speed. Up to 5 levels, 2 is the recommended dose.

2) Missile: Falls to the ground, then slides along it until it hits something.

3) Double: Fires a bullet at 45 degrees up as well as forward.

4) Laser: Replaces your bullets with a blue beam.

5) Multiple: Orange blobs that follow you around, they have whatever weapons your ship has. You can have up to 4. Possibly the best power-up ever.

6) ?: Force field, 2 blob-things that attach to the nose of your craft.

* Plan your power ups well : When starting/restarting the game, the regular shot being your only method of attack could be very tough. But that doesn't mean increasing your firepower by equipping MULTIPLE very first is good because you cannot move around quickly. You will end up being hit. Therefore, first power up your speed once or twice so you can move faster.

* DOUBLE and its problems : With DOUBLE, you can shoot in front of you and diagonally. However, since you cannot fire rapidly, it is not a weapon easy to use. Equip at least 2 MULTIPLE before equipping DOUBLE.

* Make good use of the LASER : Hitting enemies above and below you with the LASER is rather easy. You don't have to go for a direct hit. Make it fly near the enemy for a slight touch.

* MISSILE movement : The MISSILE moves along the ground. If there is something sticking out of the ground, the MISSILE stops there. Keep an eye on the landscape.

* Take control of the MULTIPLE : The MULTIPLE follow the path of VIC VIPER. Take advantage of this feature and attack enemies that VIC VIPER cannot reach. Use formations to wipe out th enemy!

Also, the faster VIC VIPER is, the more widely spread the MULTIPLE are from each other. Take advantage of this feature as well.

* Renewing the BARRIER : The BARRIER wears out not only by making contact with the enemy and enemy shots. It does so by touching the landscape. Make use of this trait and make the BARRIER touch enemies or the landscape to wear it down and get rid of it. Then equip a new BARRIER.

* Come up with a conquering pattern : This game is a shooter that gives you a lot of freedom in terms of how you can conquer levels. Learn the tips, remember the appearance patterns of the enemy, and come up with your own way of conquering the game.


- SERIES -

1. (1985)

2. Lifeforce (1986)

3. Gradius 2 (1987, MSX)

4. Vulcan Venture (1988)

5. 3 - The Eve of Destruction (1988, MSX)

6. Gradius III (1989)

7. Gradius - The Interstellar Assault (1991, Nintendo Game Boy) 

8. '90 Kai (1993, Sharp X68000)

9. Salamander 2 (1996)

10. Solar Assault - Gradius (1997)

11. Solar Assault - Revisited (1997)

12. Gradius Gaiden (1997, Sony PlayStation)

13. Gradius IV - Fukkatsu (1999)

14. Gradius Generation (2002, Nintendo Game Boy Advance)

15. Gradius V (2003, Sony PlayStation 2)


- STAFF -

Music by : Miki Higashino


- PORTS -

* Consoles :

Nintendo Entertainment System (1986)

NEC PC Engine (1991)

Sega Saturn (1996)

Sony Playstation (1996)

* Computers :

MSX (1986)

Commodore C64 (1987)

Sinclair ZX Spectrum (1987)

Amstrad CPC (1987)

Microsoft Windows 95 (1996)


- SOURCES -

Game's rom.

Machine's picture.



게임 동영상




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