TWIN EAGLE
부제 : Revenge Joe's Brother
1988년에 세타에서 만들고 타이토에서 유통한 종 스크롤 슈팅 게임.
U국에서 활약중인 Joe 형제가 X국의 침략 전쟁에 대항하여 자신들의 요새에서 전투를 벌이는 도중 형이 전사하여, 자신의 형을
죽인 X국에 복수를 하기 위함과 세계 평화를 지키기 위해 그의 동생 (1P)이 전우 (2P)와 함께 트윈 이글을 타고 X국을 전멸시키러
출격한다는 스토리이다.
헬리콥터가 등장하므로 구극 타이거 (트윈 코브라) 의 후속작이라고 착각할 수도 있지만 실제 제작사나 스토리는 무관하다.
등장하는 적은 적 병사, 전투헬기, 탱크, 고정포대 등이며 건물, 수풀까지 다 파괴할 수 있다.
파워업이 되거나 연사속도를 높여서 자동 연사를 만들면 난이도가 기하급수적으로 올라간다.
최고 랭크까지 가면 탱크하나가 탄을 마구 뿌리는 수준. 전멸 폭탄 사용시 화면이 떨리는 효과가 일품이다.
아군 지원으로 F-19 스텔스가 등장하는데 주로 사거리, 파워업, 스피드업 및 미사일 강화 등의 아이템을 뿌려주고 지나가며,
보스전이 끝나는 시점에도 등장하여 공중 급유까지 해준다.
당시 미국에서 정치적으로 소련을 속이기 위해서 흘린 F-19 거짓 정보가 정작 소련보다는 미국내 장난감 회사와 게임회사가 더
난리였고 제인 연감까지 낚일 정도였는데 스텔스 전투기에 대한 환상 때문에 이 게임을 만든 세타도 낚인 듯.
보스전은 대형 기체가 등장하는 것이 아닌 그냥 현 세대의 전투기와 도그 파이팅을 하는 것인데 WARNING - ENEMY FIGHTERS
COMEING UP!! (게임 메시지의 철자가 틀렸다. COMING이다) 메시지와 함께 헬기가 가속추진을 한다.
난이도에 따라 등장하는 적기의 기종이 조금씩 달라지며, 최고 랭크까지 가면 최신 기종의 전투기가 등장하며 엄청나게 어려워진다.
스크롤이 매우 빠르기 때문에 조금 정신이 없다.
Twin Eagle - Revenge Joe's Brother (c) 1988 Seta.
A vertical shoot-em-up that places the player's helicopter against multiple attacking targets in the air, sea, and land. Collecting the weapon and speed power-ups throughout the game is vital since the gameplay is quite difficult.
The object of the game, which is not explained, is to avenge your brother (which means that you are Joe!). To do so, you must destroy the fortress on the very last level. When you start the game and it scrolls onto the starting screen, the background contains the different levels that you must survive. The starting position of the various enemies does not vary from game to game.
- TECHNICAL -
Board Number : M6100326A
Prom Stickers : UA2
Main CPU : 68000 (@ 8 Mhz), M65C02 (@ 1 Mhz)
Sound Chips : X1-010 (@ 16 Mhz)
Screen orientation : Vertical
Video resolution : 240 x 384 pixels
Screen refresh : 60.00 Hz
Palette colors : 512
Players : 2
Control : 8-way joystick
Buttons : 2
=> [A] Shoot, [B] Bomb
- TRIVIA -
Also Licensed to Taito
Licensed to Romstar for US distribution.
- TIPS AND TRICKS -
* Power-up items :
1) M = Shot Multiplier
2) L = Slightly increased shot length
3) S = Slightly increased helicopter maneuverability
4) B = Extra bomb
5) Although it is ultra-rare, a floating icon can appear (instead of a balloon) which contains a full multi-shot powerup.
* Completely destroying the bunkers before shooting any of the men behind them almost always yields a shot-multiplier power-up. One can regularly have the maximum number of shot multipliers by the end of the first level by using this trick. Power-ups seem to appear more frequently if you stay with your guns and do not pick up a missile power-up. Fire as often as you can when you are using the guns, and keep firing. Once you have maxed out your shot multiplier, it is good to start picking up missiles. Part of the trick to playing the game is to scroll the screen from side to side and to pick off the enemies that are placed on opposite sides to harass you.
* By learning the pattern of when and where enemies appear, you can neutralize them before they can do you any harm. This is especially true with hitting the small helicopters as they come on screen, and nuking the screen just before the guided missile truck. It is best to use the screen nuke when your helicopter is positioned at the very bottom of the screen. Otherwise, it may only be partially effective.
- SERIES -
1. Twin Eagle - Revenge Joe's Brother (1988)
2. Twin Eagle II - The Rescue Mission (1994)
- STAFF -
Produced by : Jun Fujimoto
Game designed by : MTY, Yam
Game programmed by : MTY
Game sub programmed by : Kazuaki Nakanishi
System programmed by : H. Kobayashi, K. Yoshii
Graphic designed by : Sachiko
Character designers : K. Sato, A. Kumura, M. Kasajima, M. Takeda
Music direction : Goblin Sound
Music composers : Zero Yotsumoto, T. Suzuki, Conrad T. Kozawa
Music performers : T. Suzuki, Zero Yotsumoto, Coke Taguchi, T. Tanno, S. Tsutsui
Sound edited by : T. Suzuki, T. Hasegawa
Allugataya system : T. Hasegawa, T. Suzuki, K. Okuda
Game advised by : J. Narita
Graphic editer designed by : M. Watanabe
68K Chan : K. Ishikawa
Board designed by : Nobuyuki Nonaka
Pcm 16 : K. Oiyama
Vdc : T. Iwata, K. Oiyama
Vrc : Nobuyuki Nonaka
Sound filter : Shyachou, M. Tanaka
Eigiyou : T. Ishikawa, Y. Ota
Jimu : T. Watanabe, T. Hiroi, K. Komura, M. Tanaka
Koubai : M. Harada, M. Iwata
Koumu : Y. Ikegai
Seizou : A. Aranaga, T. Sasho, K. Tominaga
Character model maked by : M. Takeda, Kazuaki Nakanishi, S. Tanaka
- PORTS -
* Consoles :
Nintendo Famicom (1989)
- SOURCES -
Game's rom.
Machine's picture.