노루쿤의 에뮬랜드


emulland
728x90

 초보자 필독사항

 

마메(Mame)란 무엇인가??

■ 마메 (Mame)란 무엇인가?? Multiple Arcade Machine Emulator의 약자. 말그대로 오락실 게임 기계의 CPU, 비디오, 사운드등을 가상으로 구현해서 기판에서 PC로 덤프된 롬파일을 실행시키는 에뮬레이터.

emulland.tistory.com

 

[초보자 필독!] MAME 초보자를 위한 게임실행 방법

■ [초보자 필독!] MAME 초보자를 위한 게임실행 방법 ● 본 설명은 초보자를 위해 작성된 설명입니다.  천천히 읽고 따라 해보시면 충분히 게임을 실행하실 수 있습니다. ● 현재 제가 사용하고

emulland.tistory.com

 

마메 바이오스 v0.210 ( mame biso pack v0.210 )

마메 바이오스가 필요로 하는 롬파일을 위해 "roms" 폴더에 넣어주세요. 다운로드 후 압축을 풀고 생성된 zip 파일 형식의 바이오스를 "roms" 폴더에 그대로 넣어주시면 됩니다.  파일 다운로드

emulland.tistory.com

 

'Q & A' 카테고리의 글 목록

고전게임 블로그

emulland.tistory.com

 

마메 부모롬과 클론롬의 차이

■ 마메 부모롬과 클론롬의 차이 - 게임이 처음 발매될 때, 각 나라별로 언어가 다르거나 그 나라 사정에 맞춰서 내부코드가 약간씩 수정되어 나옵니다. 그래서 같은 게임이라도 미국버전, 유럽

emulland.tistory.com

 
 
TIP 
 
 

잘 모르시는 분들은 위 내용들을 확인하시고 진행하시면 수월하게 게임을 하실 수 있습니다.


 슈퍼 혼두라 - 에일리언의 역습

   게임 제작사 (Making) - Konami

   제작 년도 (Since) - 1988년

   카테고리 (Category) - Platform / Shooter Scrolling

   에뮬 구분 (Emulator) - 마메 (Mame)

   게임용량 (Size) - 1.17 MB

   소스 (Source) - thunderx.c

 게임 이미지 (Snap Shot)

 타이틀 (Title)


 포스터 (Poster)


 캐비넷 (Cabinet)


 Marquee


 Control Panel


 게임 다운로드 (Game Download)

10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 반디집으로 분할 압축되어 있습니다.

다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주셔야 합니다.

 

원본롬 (Roms)

scontra.zip
1.17MB

원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운 받아야 합니다.


클론롬 (Clone Roms)

슈퍼 혼두라 (魂斗羅) - 에일리언의 역습 (일본판) Super Contra (Japan)

scontraj.zip
0.07MB

 

 구동 에뮬레이터

 

마메 플러스 v0.145

■ MAME Plus! v0.145u5 r5002 x64 x86 마메 롬파일들을 구동시켜주는 에뮬레이터 다운로드 후 압축해제하고 생성된 "mamepgui.exe" 를 실행하세요. ■ 다운로드 64비트 32비트

emulland.tistory.com

아트웍 (Artwork) 설정방법

 

Mame 에서 아트웍(Artwork) 적용법 및 예제

■ Mame 에서 아트웍(Artwork) 적용법 및 예제 ■ 오락실 실제기기 모습을 구현해 주는 Mame 의 Artwork ● 아래는 1943 (Capcom - 1987년작)의 업소에서 구동되던 실제기기의 모습입니다. 비교적 90년대 이전

emulland.tistory.com

scontra.zip
6.73MB

다운 받으신 후 압축 해제하지 말고 artwork 폴더에 넣어주세요.

 게임 설명

 

1988년에 코나미에서 제작된 콘트라의 후속작으로 콘트라 시리즈의 통산 2번째 작품이다.

 

한층 더 진화한 그래픽과 사운드로 무장하고 점프 버튼의 강약에 따라 조절되는 점프 높이 등의 조작변화 등등 전작과는 상당히

다른 테이스트의 게임이 되었다.

한가지 재미있는 것은 2스테이지의 BGM이 러브 플러스에서 영화관에 가서 액션 영화를 볼 때 흘러 나온다는 것.

또한 종래의 횡스크롤에서 3인칭 시점으로 변화한 전작과는 다르게 탑뷰 형식의 게임이 추가되었고 탑뷰 형식의 게임을 진행시엔

전멸폭탄이 추가되는 등 나름대로 큰 변화가 있었다.

 

난이도도 전작에 비해선 낮아지는 등의 유저를 배려한 점도 주목할 만 하다.

다만 2주차 때는 게임의 난이도가 확 올라가서 머신건의 2단계 파워업이 없으면 클리어가 거의 불가능하다.

그리고 전작에선 에일리언이 페이스 허거 형태만으로 표현된 것과는 다르게 성체의 에일리언 형태의 적이 나타나는가 하면

(저작권 분쟁을 염려했는지 종래 에일리언 디자인에 거대한 모노아이가 붙은 디자인) 혼두라 스피리치의 메탈 에일리언의 전신인

'마더 에일리언' (날개달린 에일리언) 이 보스로 나타나는 등 적의 디자인에도 한층 신경을 썼다.

 

보스 캐릭터들도 전작과는 다르게 거대하고 디자인도 일신되어 한층 더 박력있는 전투를 즐기게 한 점 또한 주목할만 하다.

전작보다 발전된 모습이 많이 보였지만 아쉽게도 당시 아케이드 게임센터 (오락실) 에서의 지명도나 보급률을 전작에 크게 못

미쳐 많이 아쉬움을 남긴 작품이기도 하다.

 History

Super Contra (c) 1988 Konami.

 

The sequel to "Contra", released a full year after the original On December 2634, a disturbing distress signal

from General Hal - who was on his way to South America in preparation for the GX Army's 7th military

maneuvers- is received, reporting that the GX Army has suddenly revolted. The top branch of the federation

forces calls in Bill and Lance to investigate the situation.

They arrive at the base ruins, only to find out to be attacked by the members of the GX Army.

Bill notices the pale blue skin and the lifeless eyes in their former allies and begins shooting at them.

As it turns out, the GX Army is being possessed by a mutated form of the alien creatures they fought at

Galuga. And so the battle between the Contras and the aliens has begun again.

Super Contra plays identically to its predecessor, with the usual mix of run-and-gun gameplay.

The main difference was that the into-the-screen stages of the original Contra were replaced by overhead

stages. In addition, weapons were now upgradeable and represented by the actual guns themselves as

opposed to the letter icons of the first game. Players have also gained the ability to duck underwater to

avoid being shot. There are a total of five levels, many of which have sub-bosses.

The available weapons in the game are as followed :

* Machine Gun - Fires bullets at auto-fire. The upgraded version increases the firing rate to a near-

ridiculous speed.

* Bomb Launcher - Fires bombs that spreads fire when it hits its target.

The upgraded version causes bigger explosions.

* Laser Rifle - Fires a powerful laser beam once per shot. The upgraded version fires a larger beam.

* Spread Shot - Fires a three-way shot. Increases to a five-way spread after the upgrade.

* Mega Shell - Available only in the top-view stages.

After picking it up, the player can launch it by pressing the jump button and kill all on-screen enemies.

The stages are as follow :

* Area 1 - Outer Base (side-view) - Takes place in a military base overrun by possessed soldiers.

Bosses includes a manned tank and a possessed helicopter. At the end of the level, the player must

destroy a core protected by a pair of snipers and a grenade thrower to gain entrance to the next area.

* Area 2 - Inner Base (top-view) - Inside a tank hanger filled with manned tanks and cannons in addition

to enemy soldiers. The boss at the end is the Hyper Electric Magnetic Tank Magnus, which is operated by

three gunners.

* Area 3 - Jungle (side-view) - Enemies come from trees as the player progress through the level.

The player will sometime have to cross a lake, which they can hide underneath to avoid fire.

As the player reaches the end of the level, they begin fighting against alien eggs that produce facehugger

like creatures (the same ones featured in the original game).

The boss at the end is an alien shrine with a skull.

* Area 4 - 1st Alien Lair (side-view) - Takes place inside an alien nest.

The enemies are now xenomorph-like creatures and mouths that shoot alien spawns.

The sub-boss is an alien hovercraft composed of skulls, while the actual boss is a flying alien.

* Area 5 - 2nd Alien Lair (top-view) - The final stage, filled with mouths emerging from the ground, flying

heads and spider-like creatures. The final boss is Gaver, a giant alien head with snake-like arms.

After destroying the final boss, you can see a small alien spawn which flies off-screen if you pay close

attention.

 

- TECHNICAL -

Game ID : GX775

Main CPU : KONAMI (@ 3 Mhz)

Sound CPU : Z80 (@ 3.579545 Mhz)

Sound Chips : YM2151 (@ 3.579545 Mhz), K007232 (@ 3.579545 Mhz)

Screen orientation : Vertical

Video resolution : 224 x 288 pixels

Screen refresh : 60.00 Hz

Palette colors : 1024

Players : 2

Control : 8-way joystick

Buttons : 2

 

- TRIVIA -

Released in January 1988.

This game is known in Japan as "Super Contra - Alien no Gyakushuu [GX775]".

King Records released a limited-edition soundtrack album for this game

(Music From Super Contra & AJax - K30X-7702) on 21/03/1988.

 

- UPDATES -

The western version ends the game after the staff roll, while the Japanese version takes the player to a

second and harder cycle of the game.

 

- SERIES -

1. Contra (1987)

2. Super Contra (1988)

3. Operation C (1991, Nintendo Game Boy)

4. Contra Force (1992, Nintendo NES)

5. Contra III - The Alien Wars (1992, Nintendo Super Famicom)

6. Contra - Hard Corps (1994, Sega Mega Drive)

7. Contra - Legacy of War (1996, Sony PlayStation)

8. C - The Contra Adventure (1998, Sony PlayStation)

9. Contra - Shattered Soldier (2002, Sony PlayStation 2)

10. Neo Contra (2004, Sony PlayStation 2)

11. Contra 4 (2007, Nintendo DS)

12. Contra ReBirth (2009, Nintendo Wii - WiiWare)

 

- STAFF -

Written & directed by : H. Tsujimoto

Assistant director : K. Wada

Associate to directors : S. Fujiwara, T. Koudo

Production sound mixer : Y. Uno

Music editors : K. Muraoka, Motoaki Furukawa

Art director : K. Nakamura

Set director : N. Sugita

Titles : H. Takatani, N. Ishii

Makeup supervisor : M. Moriyama

Conceptual artist : T. Jinbo

Electronics designer : K. Hashima

Publicity supervisor : F. Shibuya

Still photographer : J. Tanaka

Translator : K. Hayashi

Produced by : K. Hiroshita

 

- PORTS -

* Consoles :

Nintendo NES (1990, "Super C")

Microsoft XBOX 360 (2007,"Xbox Live Arcade")

Nintendo Wii (2007, "Super C" - NES version)

Nintendo DS (2007, "Contra 4", as an unlockable bonus content)

* Computers :

Commodore Amiga (1990, "Super C")

PC [MS Windows, CD-ROM] (2002, "Konami Collector's Series - Castlevania & Contra")

* Others :

Mobile Phones (2008)

 

- SOURCES -

Game's rom.

Machine's picture.


 

- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.

공유하기

facebook twitter kakaoTalk kakaostory naver band