잘 모르시는 분들은 위 내용들을 확인하시고 진행하시면 수월하게 게임을 하실 수 있습니다.
게임 제작사 (Making) - Taito Corporation Japan
제작 년도 (Since) - 1994년
카테고리 (Category) - Platform / Run Jump
에뮬 구분 (Emulator) - 마메 (Mame)
게임용량 (Size) - 4.68 MB
소스 (Source) - taito_f3.c
10MB 보다 큰 파일은 용량 제한으로 인하여 반디집으로 분할 압축되어 있습니다.
다운받으신 다음 압축을 한번 해제한 후 zip 형식의 롬파일을 roms 폴더에 넣어주셔야 합니다.
원본롬 (Roms)
원본롬 파일은 게임 실행에 반드시 필요하므로 다운 받아야 합니다.
클론롬 (Clone Roms)
버블 심포니 (세계판, 버전 2.5O 1994/10/05) Bubble Symphony (Ver 2.5O 1994/10/05)
버블 심포니 (일본판, 버전 2.5J 1994/10/05) Bubble Symphony (Ver 2.5J 1994/10/05)
버블 심포니 (미국판, 버전 2.5A 1994/10/05) Bubble Symphony (Ver 2.5A 1994/10/05)
다운 받으신 후 압축 해제하지 말고 artwork 폴더에 넣어주세요.
타이토에서 1994년에 낸 버블보블의 속편으로, 기판은 타이토 F3 시스템.
일본판과 북미판의 제목은 '버블 심포니', 그 외 세계판 제목은 '버블보블 2'. 차기작으로는 버블 메모리즈가 있다.
이제는 레인보우 아일랜드로 이어지는 스토리를 버린 채로 원점으로 회귀해서 다시 원작인 버블보블같이 버블 드래곤이 된
주인공이 비눗방울 쏘는 게임으로 바뀌었다.
게임 내 요소들을 보면 원작 버블보블의 벽은 넘지 못했지만, 여러모로 신경 쓴 게임.
특히 분위기가 무언가 속이 검을 것 같은 분위기의 전작과는 달리 밝다. 하지만 버블보블 특유의 흉악한 난이도는 여전하다.
그나마 진행하는 스테이지 갯수는 70 스테이지가 채 안되므로 전작과 후속작과 비교해선 가장 쉬운 편.
실제로 진행하는 스테이지는 51 스테이지로, 순서대로 6, 7, 8, 9, 10, 11개의 스테이지가 있다.
내용은 버블보블 주인공들의 자식들이 하이퍼 드렁크가 봉인된 책을 읽다가 버블 드래곤이 되는 저주에 걸린 것도 모자라서
책 속 세계로 빠졌다는 내용.
캐릭터는 4명 사이에서 선택할 수 있으나 4인 동시 플레이는 불가능하고 2명까지만 동시 플레이가 된다.
모아쏘기 개념이 오락실 버블보블 시리즈 중에서는 여기에서 처음 생겼으며, 모아쏘기를 하면 방울이 동시에 3개 쏘아지는데
캐릭터마다 어느 방향으로 방울이 쏘아지는가가 다르다.
단, 모으는 시간이 버블 메모리즈만큼 빠르지 않아서 잘 사용하진 않는다.
중간보스를 클리어한 뒤에는 분기가 있으며, 각 분기에 따라 다양한 스테이지들을 경험할 수 있다.
스테이지마다 숨겨진 음표를 3개 먹으면 열쇠가 나오는데 이 열쇠를 네 종류를 전부 모았냐, 모으지 못했냐에 따라 분기가 달라진다.
스테이지 중에서는 타이토에서 만든 다른 게임(다라이어스, 기기괴계 등)에서 모티브를 가져온 스테이지가 꽤 많다.
또한 타이토 게임들의 캐릭터가 게스트로 나타나는 아이템이 존재하며 이들을 조종해서 적을 공격할 수도 있다.
게임 제목답게 배경 음악들이 다 교향곡 분위기.
특히 메인으로 나오는 음악의 1루프가 역대 버블보블 시리즈 음악들 중에서도 매우 손꼽히게 길다.
참고로 이 게임의 해적판 버전 중에서 제목이 서울 심포니(Seoul Symphony)라는 괴악한 제목으로 바뀐 버전도 있다.
물론 제목만 바뀌었고 게임 내용은 완전히 같다. 기본적으로 사운드칩이 OKI6295로 다운그레이드된 버블 심포니 기반이다.
세가 새턴으로 이식. 또한 플레이스테이션 2용 타이토 메모리즈 2 하권에도 수록.
플레이스테이션으로도 이식되려고 했으나 이식판 개발은 중단되었다.
플스 이식판 개발중의 프로토타입 iso 파일이 돌기도 했는데, 완전히 발이식이라서 출시가 안 된게 차라리 다행이라고 한다.
황당하게도 이 iso, 당시 복사 CD로도 돌아다녔는데다 게임잡지에서 비기공략까지 올라갔던지라 진짜로 정식 발매된줄 알았던
사람도 꽤 있었을 듯.
미발매 프로토타입인 탓에 게임이 삐걱거리는 부분이 꽤 있었는데 이것 때문에 복사 CD가 깨졌거나 렌즈가 손상된 것으로 착각한
사람도 제법 있었다고 한다.
Bubble Bobble II (c) 1994 Taito.
Bubble Bobble II is the first direct sequel to Taito's 1986 platform classic, "Bubble Bobble"
('Rainbow Islands' was the first official sequel, but played very differently) in which one or two players take on
the role of the infamous bubble-blowing dinosaurs who must once again fight their way through a large number
of single-screen platform-based levels, trapping monsters with their bubbles before bursting them to destroy
the trapped enemies.
While Bubble Bobble II plays identically to its predecessor, several new changes and additions have been made
to breathe new life into the classic gameplay.
As well as new bonuses, weapons, enemies and characters, players can now create 'Multiple Bubbles'; if the player
holds the button down for a few seconds before releasing, up to three bubbles are produced at once.
Other gameplay changes include Boss encounters that occur every five to ten levels.
These boss screens are part of a new 'branching level' structure; once a boss is defeated, players chose to enter
one of two doors to determine what level set they tackle next.
In addition to Bubble Bobble's original heroes, Bub and Bob, two new selectable female characters have been
added, called Kululun and Cororon.
Each of the four dinosaurs possess different gameplay attributes, which are as follows :
* Bubblun - Average
* Bobblun - Faster speed
* Kululun - Bubbles float the furthest
* Cororon - Bubbles float the fastest
Bubble Bobble II's graphics are, inevitably, a vast improvement over the original game;
with lush, colourfully rendered backgrounds and detailed, smoothly animated sprites doing full justice to
Bubble Bobble's legendary characters.
The game also features cameo appearances by a number of characters from many other Taito classics.
Bubble Bobble II features multiple endings.
- TECHNICAL -
Taito F3 System hardware
Game ID : D90
Main CPU : 68EC020 (@ 16 Mhz)
Sound CPU : 68000 (@ 16 Mhz)
Sound Chips : ES5505 (@ 15.23805 Mhz)
Screen orientation : Horizontal
Video resolution : 320 x 224 pixels
Screen refresh : 58.97 Hz
Palette colors : 8192
Players : 2
Control : 8-way joystick
Buttons : 2
= > [1] Bubble, [2] Jump
- TRIVIA -
Released in October 1994.
This game is also known as "Bubble Symphony".
Though the game was sold for home systems as "Bubble Bobble II", Bubble Symphony is unofficially Bubble
Bobble 4, since three earlier arcade games featuring the same characters exist
(more if the 'Puzzle Bobble' series is included).
It could even be called 'Bubble Bobble V', since a cartridge for the NES/Famicom exists called 'Bubble Bobble 2'.
In the attract mode title sequence, Bubblun appears in front of a closed red curtain
(which will turn blue if the 'Game Mode Select' code is entered) announcing, 'Ladies and Gentlemen, this is...
Bubble Bobble II!' The curtain then opens on the cast of enemies as follows :
* Bottom row (left to right) : Flhoop, Uni Bo, Drunk, Banebou, Invader, Zen-Chan, Mighta, Rappappa, Catch Maru,
Roboj, Hattonton
* 2nd row from bottom (left to right) : Monsta, Komso, Kabukky, Mya-Ta, Heita-Kun, Warurin, Hidegonsu,
No-No, Upper, Ame Da-Ma, PulPul
* 2nd row from top (left to right) : Robol, Rocketl, Yuki-Bombo, Mummy, Chu-Chu Man, Jiji Poppo, Kiri Kabu Kun,
Bolt Man, Strong Shell
* Top row (left to right) : Dorabo, Ouji Sama, Knightron, Dranko, Magician, Denkyu-Kun, Ankororin
* Not pictured : Puka Puka, Bake Couchin, Killer Hijia, Ti Ta Ma, Kasabe, Kon-Chan, Mimic, Skel-Monsta,
Nyororin, Rascal, Yu Bo, Unicoron, Cerberorin, Kabu-Chan, YZK-Takami, Golem In the closing credits,
PulPul's name is listed as 'Puru Puru'.
The enemy known as 'Catch Maru' can be seen in two different color schemes : one with a blue robe and purple
shoes (as seen in the attract mode title sequence), and one with a green robe and blue shoes.
The game forbids the initials 'SEX' on the high score table. If you try, it gets changed to 'H !'.
There are a grand total of 164 rooms in the game, including 18 boss rooms.
- UPDATES -
In 'Super' mode, accessible after entering the 'Game mode select' code (see 'Tips and Tricks' below), enemies
are switched around, as follows (Legend : 'Normal' mode monster --> 'Super' mode monster) :
Zen-Chan --> Warurin (and vice-versa)
Mighta --> Dranko (and vice-versa)
Monsta --> Yu Bo
PulPul --> Strong Shell (and vice-versa)
Banebou --> Kasabe (and vice-versa)
Hidegonsu --> Hattonton
Drunk --> Chu-Chu Man
Invader --> Flhoop
Flhoop --> Bolt Man
Yuki-Bombo --> Drunk
Mya-Ta --> Yuki Bombo
Chu-Chu Man --> Hidegonsu
Magician --> Knightron (and vice-versa)
Komso --> Cerberorin (and vice-versa)
Catch Maru (in blue robe and purple shoes) --> No-No
Catch Maru (in green robe and blue shoes) --> Kabu-Chan
Mummy --> Unicoron
Puka Puka --> Bake Couchin
Ame Da-Ma --> Nyororin
Upper --> Kiri Kabu Kun (and vice-versa)
Bake Couchin --> Ame Da-Ma
Hattonton --> Roboj
Ti Ta Ma --> Robol (and vice-versa)
Heita-Kun --> Jiji Poppo
Kabukky --> Uni Bo (and vice-versa)
Nyororin --> Puka Puka
Ouji Sama --> Mummy
Yu Bo --> Golem
Rappappa --> Ouji Sama
Golem --> Monsta
Roboj --> Mya-Ta
Unicoron --> Rappappa
Kabu-Chan --> Heita-Kun
Bolt Man --> Invader
Jiji Poppo --> Catch Maru (in blue robe and purple shoes)
No-No --> Catch Maru (in green robe and blue shoes)
Monsters not listed remain the same.
- TIPS AND TRICKS -
* Always Access Secret Rooms : Before inserting your coin, at the intro screen with the curtain, press Jump,
Bubble, Jump, Bubble, Jump, Bubble, Left, Start. A tone will sound.
* Black Background And Classic Music : Before inserting your coin, at the intro screen with the curtain, press
Bubble, Jump, Bubble, Jump, Bubble, Jump, Right, Start. A tone will sound.
The background of each room will be black and the original Bubble Bobble theme will play instead of the usual
music.
Alternative Codes :
1. Left, Jump, Left, Start, Left, Bubble, Left, Start.
2. Start, Jump, Bubble, Left, Right, Jump, Start, Right.
* Game mode select : before inserting your coin, at the intro screen with the curtain, press Up, Start, Right, Jump,
Bubble, Left, Start, Down. The curtain will turn blue.
You can now choose between 'normal game' and 'super game'.
In 'Super' mode, platforms appear in different colors, and most of the monsters are switched around
(see 'Updates' above).
* Unlock Human Characters : Before inserting your coin, at the intro screen with the curtain, press Left, Down
Up, Jump, Right, Start, Bubble, Right. A tone will sound. You can now choose from 4 human characters.
* Fastest and Max Bubble : Down, Bubble, Jump, Start, Left, Right, Left, Start.
- SERIES -
1. Bubble Bobble (1986)
2. Rainbow Islands - The Story of Bubble Bobble 2 (1987)
3. Final Bubble Bobble (1988, Sega Master System)
4. Parasol Stars - The Story of Bubble Bobble III (1991, NEC PC-Engine)
5. Bubble Bobble Part 2 (1993, Nintendo Famicom)
6. Bubble Bobble II (1994)
7. Bubble Memories - The Story of Bubble Bobble III (1995)
8. Rainbow Islands - Putty's Party (2000, Bandai Wonderswan)
9. Bubble Bobble Revolution (2005, Nintendo DS)
10. New Rainbow Islands (2005, Nintendo DS)
11. Bubble Bobble Evolution (2006, Sony PSP)
12. Bubble Bobble Double Shot (2007, Nintendo DS)
13. Rainbow Islands Towering Adventure! (2009, Nintendo WiiWare)
14. Bubble Bobble Plus! (2009, Nintendo WiiWare)
15. Bubble Bobble Neo! (2009, Xbox Live Arcade)
- STAFF -
Project leader : Keppel Maekawa
Game planners : Yoshitake Shirei, Keppel Maekawa
Software designers : Harumi. K, Meltycat!, Kunio Kuzukawa, Takahiro Natani (Helper Natani)
Map creators : Taka. Furukawa, Yoshitake Shirei
Character designers : Turtle Mizukami, T. Ozaki, Koji?!, Yourychan
Dot design works : Akiyoshi Takada, Mari Fukusaki, Mochi Mochi Natsuko, Shigeki Yamamoto, Ken, Yourychan,
Lin Chinkai (Indy Chinkai)
All music & sound composed by : Yasuko Yamada (Zuntata)
Sound effects : Ishikawa Babio (BABI) (Zuntata)
Music adviser : Tamayo Kawamoto (Zuntata)
Instruction designers : Mihoko Sudoh, Rintaroh Doi
Hardware Works : Katsumi Kaneoka, Hironobu Suzuki, Jun Sawaki
- PORTS -
* Consoles :
Sega Saturn (1997)
There was also a Sony PlayStation port by Virgin, but was not marketed.
Microsoft XBOX (2006, "Taito Legends 2") : as "Bubble Symphony".
Sony PlayStation 2 (2006, "Taito Legends 2") : as "Bubble Symphony".
* Computers :
PC [CD-ROM] (2006, "Taito Legends 2") : as "Bubble Symphony".
- SOURCES -
Game's rom.
- 올라온 자료에 문제가 있을 시 댓글 달아주시면 수정하도록 하겠습니다.
J.J 스퀘커스 - J.J Squawkers (0) | 2021.08.09 |
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버블 보블 III / 버블 메모리즈 - Bubble Bobble III / Bubble Memories (0) | 2021.08.07 |
버블 보블 - Bubble Bobble (0) | 2021.08.05 |
아미다 - Amidar (0) | 2021.05.05 |
알리바바와 40인의 도둑 - Ali Baba and 40 Thieves (0) | 2021.05.04 |
액션 헐리우드 Action Hollywood (0) | 2021.05.03 |
제스 - 새로운 혁명 (SemiCom 3-in-1) XESS - The New Revolution (SemiCom 3-in-1) (0) | 2021.05.01 |
팩맨 - 25주년 기념판 (개정판 2.00) Pac-Man - 25th Anniversary Edition (Rev 2.00) (0) | 2021.04.29 |